Overslaan en naar de inhoud gaan

Het Nederlandse Politiekorps heeft zijn eerste eigen merkgeluid

Het is ontwikkeld in samenwerking met Sonicbrand en componist Job Poels.
Politieagente
© Afbeelding: Shutterstock
Politieagente
© Afbeelding: Shutterstock

Reden om op zoek te gaan naar een eigen geluid dat in alle mediaproducties van het politiekorps kan worden gebruikt om zo de herkenbaarheid en het vertrouwen ervan te vergroten. Dit werd in samenwerking met sonic-brandingbureau Sonicbrand ontwikkeld en vandaag naar buiten gebracht.

Een landelijk herkenbaar geluid

‘De aanleiding om een merkgeluid te laten ontwikkelen was in eerste instantie een nieuwe logo-animatie waarin geluid een centrale rol kreeg’, zegt Cyril Huzemeier, merkmanager bij de politie. ‘Daarnaast was er een duidelijke behoefte aan een overkoepelend geluid dat op maat gemaakt is voor de politie.’

Eén herkenbaar merkgeluid hanteren, biedt veel voordelen, volgens de makers. Zo is het geluid authentiek en dus uniek. Verder is het gemakkelijk in gebruik en tegelijkertijd moeilijk te kopiëren. Ook niet te onderschatten zijn volgens Huzemeier de praktische voordelen: ‘Je bent als contentmaker minder tijd kwijt aan passende muziek vinden en je bespaart geld over rechten en het aanschaffen van stockmateriaal.’

Volgens Marijn Roozemond, oprichter van Sonicbrand Amsterdam, was het doel een geluid te componeren dat alle facetten van het politiewerk belicht en de communicatiedoelen ondersteunt: Informeren, betrekken, alarmeren en inspireren.

Samen met medewerkers politie

Tijdens het proces daarnaartoe werd intensief samengewerkt met politiemedewerkers uit het hele land. Moodboards, analyses van huidig muziekgebruik en diverse demo’s vormden de basis voor het uiteindelijke geluid.

Roozemond: ‘Componist Job Poels, die creatieve partner was bij het ontwikkelproces van het nieuwe merkgeluid, ging een avond mee op dienst in Rotterdam Zuid om de sfeer van het politiewerk écht te voelen.’

Het resultaat is een merkgeluid dat bestaat uit een soundlogo, drie zogenoemde ‘DNA-tracks’ en meer dan twintig muzikale samples. Het soundlogo bestaat onder meer uit het iconische portofoongeluid en sirenetonen, gecombineerd met een ritmische hi-hat, subbas en een afsluitende handklap. Samen roepen ze een gevoel op van beweging, daadkracht en betrouwbaarheid – precies waar de politie voor staat.

Het geluid dient als inspirerende basis voor alle muzikale communicatie van de politie. Het wordt inmiddels gebruikt in tv-campagnes, op sociale media, als ringtone en zelfs in het repertoire van het politieorkest.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in