Helft bedrijven heeft geen security beleid social media


Ruim 80 procent van de bedrijven maakt gebruik van social media en 13 procent is ermee bezig om social media toe te staan, toch heeft slechts de helft van de social media-gebruikers een security-beleid, zo blijkt uit onderzoek van WatchGuard Technologies. .
Een kwart van de respondenten zegt niet echt het gevaar hiervan in te zien, 19 procent vindt dat de gevaren sterk worden overschat.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEen derde van de ondervraagden denkt dat de beveiligingsgevaren van social media bij MKB-bedrijven kleiner zijn dan bij grote bedrijven. Etienne van der Woude, verkoopdirecteur bij WatchGuard zegt dit 'onbegrijpelijk' te vinden. 'De gevaren gelden voor ondernemingen van iedere omvang. Sterker nog, vaak zijn kleinere organisaties een groter doelwit, aangezien hackers weten dat de security hier nog niet professioneel genoeg is geregeld.'
Hackers richten zich volgens Van der Woude meer en meer op social media-gebruikers. 'Bitdefender publiceerde onlangs dat één op de vijf Facebook-gebruikers een malicious link op zijn pagina heeft staan. Als we aannemen dat er een miljard Facebook-gebruikers zijn, gaat dat in het totaal dus om 200 miljoen kwaadaardige links.'
Met de toenemende internetbedreigingen mag social media in de beveiliging niet vergeten worden, vindt hij. 'Gevoelige gegevens komen regelmatig op straat te liggen. Elke organisatie moet zich realiseren dat hij bloot staat aan malafide praktijken en moet dus voorzorgsmaatregelen nemen.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid