Overslaan en naar de inhoud gaan

Groeien door duurzame innovaties: 5 nieuwe businessmodellen

Het was opvallend dat bij de uitreiking van de NIMA Marketing Awards vorige week vooral duurzame merken op het erepodium stonden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

DSM won in de categorie MarketingCompany, Tony&;s Chocolony bij MarketingNext en in de categorie MarketingLaunch behoorden Peerby en Waka Waka tot de finalisten. Het succes van deze merken wordt onder andere veroorzaakt door het inzetten van duurzaamheid of maatschappelijke thema’s als driver voor innovatie en nieuwe business modellen.
 
Het is frappant, dat achter veel betekenisvolle innovaties slechts een beperkt aantal patronen schuil gaat. Bijvoorbeeld het verduurzamen van producteigenschappen (DSM), bedrijfsprocessen of ketens (Tony Chocolony), een deel van de omzet afdragen aan een goed doel (Waka Waka) of het belonen van duurzaam gedrag van klanten. Door toe te passen op je eigen product, kom je vaak al tot verrassende nieuwe ideeën.
 
Deze week verscheen in de UK ook een razend interessant rapport , dat vanuit een andere invalshoek triggers biedt. Daarin worden vijf opkomende, nieuwe businessmodellen geschetst, die de potentie hebben merken en markten te transformeren, omdat ze maatschappelijke betekenis hebben en meer waarde voor de consument creëren. Dat zijn:

related partner content for mobile comes here
  • Peer-to-peer – het delen van producten of infrastructuur met anderen (bijv. Peerby, Airbnb)
  • Access over ownership – niet bezit maar toegang tot c.q. het gebruik van het product aanbieden (bijv. Spotify, Greenwheels, TurnToo)
  • Closed loop –  inspelen op principes van de circulaire economie, bijvoorbeeld door hergebruik van waardevolle grondstoffen of gebruiken van hernieuwbare grondstoffen (bijv. plant bottle van Coca-Cola, TerraCycle, ReEntry van Interface)
  • Radical transparency – d.m.v. transparantie in de keten nieuwe concepten ontwikkelen (bijv. Eosta’s Nature & More, Toon van Eneco, inleg voor verzekering koppelen aan duurzaam beleggen)
  • Shorter supply chains – letterlijk afstanden verkleinen, schakels uit de keten overslaan of samenwerking binnen ketens (bijv. Willem & Drees, Athlon Mobility Card)

Als je nieuwe ideeën zoekt voor het creëren van maatschappelijke betekenis en echt wilt groeien, dan biedt het toepassen van deze patronen of businessmodellen op je eigen product of merk daarvoor hele interessante prikkels.

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in