Overslaan en naar de inhoud gaan

Fleur Willemijn van Beinum: ‘Contentstrategie? De basis moet écht goed zijn’

Wayne Parker Kent interviewde voor podcast The Brief deze week Fleur Willemijn van Beinum (Global Content & Social Director), Social…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Fleur Willemijn van Beinum werkte voor grote partijen als KLM, Delta Lloyd en eBay en tot voor kort bij Unilever als Global Content Strateeg. Nu bij ABN Amro als Social Business Strateeg. In haar loopbaan is er een gemeenschappelijke deler te ontdekken: content. In het interview deelt Van Beinum dan ook haar kennis over contentstrategieën. 

related partner content for mobile comes here

Basics first 


Van Beinum merkt dat veel bedrijven ‘iets met content willen’. Vaak weten zij alleen niet hoe ze dit moeten aanpakken. Wat is dan de eerste stap? ‘Als eerste begin ik met de basis. Meestal willen bedrijven te snel content produceren waardoor het onoverzichtelijk wordt en niet samenhangt op de langere termijn. Om te starten, rem ik ze af, de basis moet écht goed zijn.’ 

Van Beinum merkt dat veel bedrijven ‘iets met content willen’. Vaak weten zij alleen niet hoe ze dit moeten aanpakken. Wat is dan de eerste stap? ‘Als eerste begin ik met de basis. Meestal willen bedrijven te snel content produceren waardoor het onoverzichtelijk wordt en niet samenhangt op de langere termijn. Om te starten, rem ik ze af, de basis moet écht goed zijn.’ 

Onder de basis verstaat Van Beinum het scherp hebben van je verhaal. ‘Wie ben je? Wat drijft je? Wat is je purpose? Visie en missie? Waarom doe je wat je doet? En hoe breng je dit verhaal naar je klant en fan?’ Ze stipt het belang van een goede documentatie aan. ‘Wat zijn de woorden die je gebruikt en de onderwerpen waar je over praat?’ Van Beinum is hier dan ook de meeste tijd aan kwijt. ‘De overige 20 procent is het staartje om te gaan excelleren.’

Goede voorbeelden


Als het om goede voorbeelden in de markt gaat houdt Van Beinum het vooral dichtbij de vakbroeders. Zo noemt ze Digiday en Contently. ‘Zij zitten op het open source delen van informatie zonder directe sales als doel. Beiden maken goede artikelen en hebben een fijne nieuwsbrief waarbij je direct kunt scannen op subjectline of het interessant is of niet.’ 

Als het om goede voorbeelden in de markt gaat houdt Van Beinum het vooral dichtbij de vakbroeders. Zo noemt ze Digiday en Contently. ‘Zij zitten op het open source delen van informatie zonder directe sales als doel. Beiden maken goede artikelen en hebben een fijne nieuwsbrief waarbij je direct kunt scannen op subjectline of het interessant is of niet.’ 

Co-host Matthijs Tielman is het hier mee eens. ‘Contently is een bedrijf dat enerzijds tools levert waarmee je de performance van je content kan meten, anderzijds hebben ze ook heel veel freelance schrijvers.’

Tielman benadrukt de mooie insights. ‘Daar leer je gewoon veel van. (...) Ik merk dat ik nu stiekem in de zoektocht naar de beste KPI’s meettools voor content ook met Contently het gesprek aan ga.’

Het nieuws 


Het nieuws in The Brief draait deze editie om de stockfoto campagne van Dove, de documentaireserie van voormalig ‘treitervlogger’ Ismail Ilgun en de nieuwe strategie van Facebook. De Slow Win gaat deze week naar het platform OPEN Forum van American Express. 

Het nieuws in The Brief draait deze editie om de stockfoto campagne van Dove, de documentaireserie van voormalig ‘treitervlogger’ Ismail Ilgun en de nieuwe strategie van Facebook. De Slow Win gaat deze week naar het platform OPEN Forum van American Express. 

The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media. The Brief wordt gemaakt door The Agency; het content marketing bureau van Wayne Parker Kent. Adformatie is mediapartner.

De aflevering is ook te vinden in de iTunes-store en alle overige podcast apps.

Lees de shownotes hier 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in