Overslaan en naar de inhoud gaan

Een goede communicatiemanager is geen vliegende keep, maar een spelverdeler

Onderzoek naar de positie van communicatiedirecteur is een gemiste kans
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

, kopte het Financieel Dagblad vorige week. De krant putte uit een onderzoek van headhuntersbureau VMA, waarin 40 CEO’s  gevraagd werd welke eisen ze stellen aan hun communicatieman- of vrouw.  We vroegen vier communiccatiedirecteurren om hun mening. Paul Stamsnijder schreef een blog. 

related partner content for mobile comes here

24/7
Het onderzoek dat FD publiceerde is een bevestiging van een ontwikkeling die je al een paar jaar ziet. Door de horizontalisering van maatschappelijke verhoudingen is het belang van communicatie de laatste jaren enorm toegenomen. De hele organisatie communiceert tegenwoordig 24/7. De actuele vraagstukken zijn uitermate complex en van communicatiedirecteuren wordt meer dan ooit leiderschap verwacht. Soms voelt de directeur communicatie zich een vliegende keep.

Business saviness
Wat mij verbaast is dat de inrichting van de communicatiefunctie nog niet zo vaak wordt beschouwd als een businesscase. Wat is de visie op communicatie, hoe richt je een afdeling in en hoe geven we betekenis aan die veelgehoorde term &;de communicatieve organisatie’? Hoe bouwen we aan alignment met stakeholders, zowel in- als extern? In de meeste discussies in de bestuurskamer gaat het niet over de opkomst van social media, maar om inhoudelijke keuzes. De business saviness had wel meer nadruk mogen hebben.

Silo&;s
Er had meer in het onderzoek van VMA  gezeten. Het is een gemiste kans. Zo wordt weinig aandacht besteed aan de organisatie van de communicatie, en daar zit vaak het probleem. De meeste afdelingen zijn nog zendergeoriënteerd ingericht, verticaal vanuit silo’s, terwijl stakeholders ook onderling – horizontaal - communiceren. De communicatiedirecteur doorgrondt hoe de netwerken in en rond de organisatie werken en voorkomt dat louter &;van binnen naar buiten’ wordt gewerkt. Goede voorbeelden zijn Aegon, ING, KPN, NS, Nuon, Rijkswaterstaat en Unilever: daar staat horizontale samenwerking centraal – de omgeving is het uitgangspunt. 

Verbinding
De meeste directeuren communicatie worden door hun bestuurders aangesproken op het leggen of voeden van die o zo complexe &;verbinding met de samenleving’. Een grillig onderwerp. In de goede gevallen, zoals hierboven genoemd, zie je dat de communicatiedirecteur geen vliegende keep is, maar spelverdeler. Het was mooi geweest als het onderzoek niet had geconstateerd waar de tekortkomingen liggen, maar wat de kansen zijn. Kortom: benoem de goede voorbeelden, want daar kunnen vakgenoten nog veel van leren. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in