Overslaan en naar de inhoud gaan

Dries Poels: ‘Door daling in tv-kijktijd omarmt bol.com programmatic’

Wayne Parker Kent interviewde voor podcast The Brief deze week Dries Poels, Manager Marketing Communications & Brand Management bij…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Na een carrière bij onder andere Ikea en KPN stapte Poels over naar online only partij bol.com. Hij deelt in het gesprek zijn visie over hedendaagse branding en wat de rol van tv en online daarin is.

related partner content for mobile comes here

Op de vraag wat er hetzelfde is gebleven bij het bouwen van een merk, antwoordt Poels: ‘Ik denk dat de constante is om vanuit een vaste en heldere merkmissie te werken.’ Hij haalt het hedendaagse versplinterde medialandschap erbij. ‘Nu moet je per medium kijken wat je doelgroep is. Of dat nu op tv of online is.’

Net als eerdere gast [] vindt ook Poels dat een marcom professional tegenwoordig brede kennis moet bezitten. Hij benadrukt daarbij de rol van programmatic advertising: ‘Ik denk dat als je nu echt goed wil schakelen als online player dat je verstand moet hebben van programmatic.’

Online flows met minicommercials


Bij bol.com ziet men dat de kijktijd op tv substantieel daalt over elke doelgroep. ‘Dat betekent dat je moet gaan kijken naar andere platformen om bereik te genereren en de funnel open te zetten naar de winkel.’ De daling in kijktijd heeft bol.com doen besluiten om programmatic te omarmen.

Bij bol.com ziet men dat de kijktijd op tv substantieel daalt over elke doelgroep. ‘Dat betekent dat je moet gaan kijken naar andere platformen om bereik te genereren en de funnel open te zetten naar de winkel.’ De daling in kijktijd heeft bol.com doen besluiten om programmatic te omarmen.

Hierdoor gaat bol.com naast tv-commercials ook ruim twintig tot dertig online flows ontwikkelen, met in elke flow een mini-commercial. ‘De doelgroepen die te identificeren zijn hebben we in kaart gebracht. Vervolgens hebben we per doelgroep een touch, tell en sell laag ingebouwd. (...) Het draait om de doelgroep op het juiste moment met de juiste boodschap en op de juiste device te targeten.’

Poels gelooft in een tailormade boodschap.

Het nieuws in The Brief draait deze editie om de partnership tussen Bacardi en Swizz Beatz, de paascommercial van Hema en de gepersonaliseerde items van Adidas. In de rubriek Slow Win/Quick Loss, waarin merken tweewekelijks een pluim danwel een tikje op de vingers krijgen, vinden we deze week de opmerkelijke game Big Bang Legends en de onbegrijpelijk ingewikkelde wereld van podcast metrics.

The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media. The Brief wordt gemaakt door The Agency; het content marketing bureau van Wayne Parker Kent. Adformatie is mediapartner.

Beluister de podcast en lees voor alle linkjes.

De aflevering is ook te vinden in de iTunes-store en alle overige podcast apps

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in