Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit zijn de internationale Film Craft kanshebbers

Nu het festivalseizoen begonnen is weten we zo langzamerhand wat dit jaar het beste werk van Nederland was. Maar hoe zit dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door: Bas Welling

related partner content for mobile comes here

In de afgelopen weken mocht ik jureren voor het New York Advertising Festival in de categorie Film Craft. Ik was in eerste instantie een tikje teleurgesteld dat die jurering online plaatsvond en niet op locatie - misschien ook omdat broerlief voor dezelfde categorie wel een week all-inclusive naar Cannes wordt ingevlogen - maar al snel werd ik enthousiast van het werk. Ik zag vele cases waarvan ik het bestaan nog niet wist en die inspireerden om nog meer mooie dingen namens Nederland te gaan maken.

In de categorie Film Craft gaat het al lang niet meer alleen om de perfect gedraaide TV commercials. Wij geloven dat de kracht van het echte filmvakmanschap steeds meer zit in creatieve storytelling die dusdanig spraakmakend is dat het publiek op een actieve manier geboeid wordt. Met instrumenten uit het klassieke ambacht.

Online jureren bestaat voor het grootste gedeelte uit heel snel doorklikken. Toch wisten een paar films wel door mijn human spamfilter heen te komen en zijn ze het delen waard. Voor de goede orde: deze selectie houdt uiteraard geen enkel verband met mijn stemgedrag, want daar schijn ik van het festival niets over te mogen zeggen. 

In deze film bewijst Subaru het gemak van Eyesight door het toe te passen op honderden kleine afstandbestuurbare Subaru&;tjes. Gemaakt zonder CGI maar volledig ‘in-camera’.

In de categorie Visual Effects vond ik deze Australische Vodafone-film heel grappig. Een confrontatie met ons eigen gedrag als je je inner child het laat beleven.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Qua Sound Design viel deze stoere soundtrack op. Volledig live opgenomen in een sportschool.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Muziek is op z’n best als het niet alleen een sfeer meegeeft, maar ook inhoudelijk iets toevoegt. In deze film herken mezelf als ik in de koelkast kijk maar er weer geen biertje in huis is. De ‘Hello, is it me you are looking for’ van Lionell Richie was zelden zo relevant.

;s New Beer Commercial Tap King

Maar mijn voorspelling is dat deze film de hoogste ogen gaat gooien. Het gevoel van opkomende ellende bekruipt je al kijkende. Zowel in regie, camerawerk als montage een perfect uitgevoerde film, die keihard viral ging.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in