Denk dágelijks na over de prijzen
Over verstandig prijsbeleid bestaan heel wat misvattingen. In plaats van een proactief prijsbeleid, vallen veel marketeers nog steeds terug…

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Jammer, want dat kost ze handenvol geld. Vanouds is de ‘p’ van prijs sowieso het meest veronachtzaamde instrument van de marketingmix. En het denken over prijsbeleid staat bol van de misvattingen. Zoals:
related partner content for mobile comes here
related partner content comes here
- de meeste bedrijven hebben een gedegen prijsbeleid op basis van gedegen marktonderzoek.Onzin. Maar liefst 88% van de in een onderzoek van McKinsey ondervraagde bedrijven, doet maar wat. Hoe ze hun prijzen vaststellen, wordt ingegeven door tactisch, kortetermijn denken.
- Prijzen moeten we ieder jaar opnieuw vaststellen. Tikkie lui. Prijsbeleid is een dynamisch, continu proces. Concurrenten komen en gaan in rap tempo, consumentenattitudes veranderen telkens weer.
- Kopers kunnen prijzen niet zo goed met elkaar vergelijken. Kletskoek. Uiteenlopend gedragsonderzoek wijst uit dat consumenten prijzen afzetten tegen zogenaamde referentieprijzen, standaarden die worden bepaald op basis van een reeks van variabelen (alle prijzen binnen de productcategorie, verwachtingen, eerdere ervaringen, kortingsacties, etc.). Als fabrikant moet je op de hoogte zien te komen van die referentieprijs.
- Voor ieder product is er een juiste prijs. Bekend is dat consumenten uitgaan van een ‘redelijk prijsinterval’; wat ze dan precies als redelijk ervaren, hangt mede af van hun perceptie van de afzender, van de winkel, van hun stemming, etc.
bron: marketing management, september 2001<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid