De zeven belangrijkste merktrends
Merken hebben steeds minder te maken met consumptie en steeds meer met persoonlijkheid. De heersende marketingtrends bewijzen het.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Marketing gaat tegenwoordig over sociale en culturele waarden, over authenticiteit en over de invloed van het merk, die zich uitstrekt tot ver voorbij de consument die het product koopt. Internationale experts zijn het erover eens dat er momenteel zeven belangrijk trends te onderscheiden zijn.
related partner content for mobile comes here
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
related partner content comes here
- Merken moeten authentiek zijn. Het gaat om de waarheid achter het merk: maakt Nike gebruik van sweatshops bij de productie van zijn schoenen? Druipen de Big Macs letterlijk van het vet? De consument wil het weten en kán het weten, dankzij internet.
- ‘Beleving’ is het sleutelwoord; een merk komt alleen daardoor tot leven, niet meer door wervende teksten en mooie plaatjes.
- Het zit allemaal in het hoofd van de consument. Wat we mooi of lekker vinden mag dan een kwestie van smaak zijn, eenmaal gevestigde merkvoorkeuren zijn verankerd in onze hersenen. De neurologie heeft dus de toekomst voor marketeers.
- De grens tussen entertainment en branding vervaagt. Het gaat er om net dat punt te vinden waarop de consument het nog accepteert dat zijn favoriete tv-programma reclame maakt voor een merk.
- Merken hebben invloed op veel meer groepen dan de kopers van het product alleen. Denk aan de milieubeweging, vakbonden, de media en wet- en regelgevende instanties.
- Merken creëren sociale en culturele waarden, en zijn daardoor niet langer uitsluitend het intellectueel eigendom van de producenten. De consument eigent zich het merk toe, en verstandige marketeers spelen daarop in.
- Het merk ‘Amerika’ maakt zijn comeback. Ook al zijn we nog zo tegen Bush en de oorlog in Irak, we houden nog altijd van datgene waar Amerika voor staat: vrijheid. Bron: Fast Company
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid