Overslaan en naar de inhoud gaan

De zeven belangrijkste merktrends

Merken hebben steeds minder te maken met consumptie en steeds meer met persoonlijkheid. De heersende marketingtrends bewijzen het.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Marketing gaat tegenwoordig over sociale en culturele waarden, over authenticiteit en over de invloed van het merk, die zich uitstrekt tot ver voorbij de consument die het product koopt. Internationale experts zijn het erover eens dat er momenteel zeven belangrijk trends te onderscheiden zijn.

related partner content for mobile comes here
  • Merken moeten authentiek zijn. Het gaat om de waarheid achter het merk: maakt Nike gebruik van sweatshops bij de productie van zijn schoenen? Druipen de Big Macs letterlijk van het vet? De consument wil het weten en kán het weten, dankzij internet.
  • ‘Beleving’ is het sleutelwoord; een merk komt alleen daardoor tot leven, niet meer door wervende teksten en mooie plaatjes.
  • Het zit allemaal in het hoofd van de consument. Wat we mooi of lekker vinden mag dan een kwestie van smaak zijn, eenmaal gevestigde merkvoorkeuren zijn verankerd in onze hersenen. De neurologie heeft dus de toekomst voor marketeers.
  • De grens tussen entertainment en branding vervaagt. Het gaat er om net dat punt te vinden waarop de consument het nog accepteert dat zijn favoriete tv-programma reclame maakt voor een merk.
  • Merken hebben invloed op veel meer groepen dan de kopers van het product alleen. Denk aan de milieubeweging, vakbonden, de media en wet- en regelgevende instanties.
  • Merken creëren sociale en culturele waarden, en zijn daardoor niet langer uitsluitend het intellectueel eigendom van de producenten. De consument eigent zich het merk toe, en verstandige marketeers spelen daarop in.
  • Het merk ‘Amerika’ maakt zijn comeback. Ook al zijn we nog zo tegen Bush en de oorlog in Irak, we houden nog altijd van datgene waar Amerika voor staat: vrijheid. Bron: Fast Company
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in