Overslaan en naar de inhoud gaan

Creatief met Craften

Vorige week was het dan zover, voor het eerst een reclamefestival geheel in het teken van Craft. De internationale term voor Ambacht. Het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

We zijn gewend om reclamewerk te beoordelen op concept, en op resultaat, maar belooft twee dagen te trakteren op de “most well-crafted campaigns” van het jaar. Daar zit meteen de eerste les: de meeste campagnes zijn bekend, echt goed werk is een combinatie van concept & uitvoering dus ook tijdens Craften komen The Bear, Three Little Pigs en Obsessed With Sound voorbij.

related partner content for mobile comes here

De cases worden in de meeste gevallen broederlijk gepresenteerd door reclamebureau en productiepartner samen. Een combinatie die soms nog wat onwennig aandoet. Vaak zijn het 2 presentaties: 1 over Het Idee en 1 over de uitvoering. Logisch, maar je hoopt dat er tijdens de samenwerking wat minder tussen de lijntjes is gekleurd. Wel mooi: de presentaties durven ook de problemen te bespreken. Goed werk bestaat bij de gratie van de overwonnen tegenslagen, en die worden ons niet onthouden.

Ikzelf zit als afvaardiging van MediaMonks in het “Digital Synergies” panel, samen met Unit9, ParasolIsland en BacondeCzar. De discussie gaat al snel over diversiteit. Productie is al lang niet meer in een hokje te vangen, Unit9 produceert gameshows en digitale billboards, MediaMonks doet aan communicerende T-shirt en installaties, en Niels van ParasolIsland beeldt doormiddel van dans (don’t ask…) uit dat productie alles kan zijn, dus ook arduino robots.

Secret handshakes
Het lastige van panels met productiemensen is dat we het altijd met elkaar eens zijn. Geen geschreeuw of gekat, maar een opeenvolging van instemming en bevestiging. Die saamhorigheid komt in heel Craften terug. Zet een groep productiemensen bij elkaar en de overeenkomsten winnen het van de verschillen. film of digitaal, Amsterdam of erbuiten, concurrent of collega: iedereen heeft dezelfde klachten (deadlines, budget, talent) en kansen (buitenland, van film naar digitaal of visa versa). De kleinschaligheid van het eerste jaar Craften werkt dat gevoel in de hand. Er worden “secret handshakes” besproken, er wordt geroddeld op hoog niveau en er worden afspraken gemaakt voor productieborrels.

Craften eindigt, zoals alle reclamefestivals eindigen, met een feestje. De boot van Bonkers brengt ons van het Muziekgebouw naar de Massive Music drinks in bar Ludwig. De secret handshakes worden losgelaten om met klanten te praten, ikzelf brei er een veel te volwassen en vroeg einde aan. Deadlines.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in