Overslaan en naar de inhoud gaan

Corporate storytelling en corporate citizenship: de relatie

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), blijkt in de bedrijfspraktijk met moeite te worden vormgegeven. Dit blijkt onder andere uit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), blijkt in de bedrijfspraktijk met moeite te worden vormgegeven. Dit blijkt onder andere uit een recent onderzoek van het Financieele Dagblad en Nyenrode Business .Managers lijken te kampen met de ontastbaarheid van het thema, waardoor duurzaam ondernemen niet of slechts op enkele punten wordt uitgewerkt.

related partner content for mobile comes here

geeft duurzaam ondernemen een duidelijker kader, waardoor MVO beter kan worden ingebed binnen bestaande bedrijfsactiviteiten. Corporate citizenship vertaalt de kernwaarden van een onderneming (de missie en visie) in een operationeel systeem dat waarde creëert voor aandeelhouders met een bewustzijn voor de maatschappij. De waarde propositie van corporate citizenship brengt met zich mee dat bedrijven een authentieke benadering zoeken die aansluit op de overall performance. Dat wil zeggen, niet enkel op het profit- , maar ook op het people- en planet aspect. Alleen vanuit die optiek kan vanuit welvaart ook welzijn worden gecreëerd.

is het middel om corporate citizenship vorm te geven. Je vertelt ermee wie je bent. Het "Wie je bent" hangt, in een tijdsgeest van 'de netwerkorganisatie' en social networking, in toenemende mate af van met wie je je omgeeft. Oftewel, wie zijn je partners? Netwerkorganisaties bestaan bij de gratie van gelijkgestemdheid. Verhalen zijn daarin het smeermiddel. Verhalen van organisaties kenmerken zich daarin op collaborative advantage en niet op competitive advantage. Vertrouwen in elkaar is daarin essentieel. Alleen zo kunnen verhalen gelijkgestemdheid smeden. Goede verhalen zijn daarbij altijd te herkennen aan een 4-tal kenmerken: leiderschap, cultuur, stakeholder communicatie en informatie management en branding.

Met deze ingrediënten worden corporate stories geschreven die beklijven. In de context van corporate citizenship krijgt maatschappelijk verantwoord ondernemen dan ook een strategische plek.

Corporate storytelling en corporate citizenship zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in