Overslaan en naar de inhoud gaan

Campagne ontwikkeling op basis van Scrum

Bij IT projecten zijn er twee projectmanagement methodieken die veelal gebruikt worden te weten Waterval en Scrum. Nu wordt scrum ook…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bij IT projecten zijn er twee projectmanagement methodieken die veelal gebruikt worden te weten Waterval en Scrum. Scrum is een iteratieve en incrementele  methodiek die in de jaren ‘90 ontwikkeld is door Ken Schwaber en Jeff Sutherland. Scrum werd tot op heden meestal gebruikt voor software ontwikkeling. 

related partner content for mobile comes here

Waar bij de waterval methodiek ervoor wordt gekozen om de projectscope vooraf te definiëren wordt er bij scrum gekozen voor een iteratieve aanpak. Het waterval proces is opgedeeld in 4 fasen (Plan, produceren, implementeren en review).  

Binnen mijn bureau rees de vraag of we deze methodiek ook konden toepassen in andere gebieden. We ontwikkelen naast grote internet en mobile projecten ook reclamecampagnes. We realiseerden ons dat het campagne resultaat voor marketeers vaak moeilijk te managen valt als de hele campagne vooraf wordt gepland en ontwikkeld door een bureau met slechts enkele feedback momenten door de opdrachtgever. 
Waarom konden we niet volgens de Scrummethodiek nauw samenwerken en de opdrachtgever als productowner in de driversseat zetten. We ontwikkelde een scrum methodiek voor campagnes. Met succes. Door de nauwe samenwerking krijgen we als bureau veel meer insights en kunnen we sneller ontwikkelen dan ooit te voren. Met de opdrachtgever achter het stuur levert het niet alleen een beter eindresultaat maar ook een tevredener klant op. 

Tegenwoordig moeten marketing teams flexibeler zijn en sneller beslissingen nemen. Besluitvorming en de jaarlijkse strategische marketing planning is vaak een uitdaging op zich. Het tempo van de technologische marktontwikkelingen is groot en de impact op marketing is aanzienlijk. Marketing Data, Marketing Analytics , Business Intelligence, new technogie moet gecombineerd worden met creatie en ontwerp. Dit heeft ook zijn invloed op de keuzes die gemaakt worden bij het ontwikkelen van een campagne. De inzet van Scrum bij het ontwikkelen van een campagne is dan ook zeker geen slechte keuze. Honderden bedrijven in veel verschillende gebieden al gebruik scrum met uitstekende resultaten. Agencies zullen snel volgen als ze openstaan voor een nieuwe aanpak.

Het scrum proces is verdeeld in een iteratieve cyclus; sprint planning, sprint, backlog update, een dagelijkse stand-up team bijeenkomst, sprint review, sprint retrospective. Scrum maakt het mogelijk voor marketing teams om snel te reageren op de markt met behulp van frequente feedback als gevolg van de korte sprints. Duur van een sprint is nooit minder dan 2 weken en over het algemeen niet langer dan 4 weken. Programma&;s kunnen op deze manier worden uitgevoerd met een kortere doorlooptijd dan bij de traditionele jaar/maand methode.  Daarom is het gebruik van Scrum voor m(mobile)marketing en reclamecampagnes interessant. Het biedt de mogelijkheid tot versnellen en verbeteren van de te leveren prestaties.

Ik raad dan ook iedere marketeer en bureaudirecteur aan om meer te leren over Scrum en deze methodiek te omarmen. 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in