Overslaan en naar de inhoud gaan

Speklaag goed voor behoud reputatie

Als een onderneming een ‘speklaag’ heeft, kan de bedrijfsreputatie best tegen een stootje.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voorbeelden van ondernemingen met een speklaag, zoals de Belgische communicatie-expert Peter Anthonissen het aanduidt, zijn Ahold, Philips en Shell.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit het feit dat Ahold in het onderzoek van het Reputation Institute vorige week een 20ste plaats bereikte. Dat is lager dan de tweede en eerste plaats in 2002 en 2001, maar scoort zo nog steeds een voldoende. Cees van Riel, hoogleraar corporate communications aan de Erasmus Universiteit en directeur van het Reputation Institute (RI) geeft in Het Algemeen Dagblad aan dat een ‘speklaag’ van een concern uit drie elementen bestaat:

  • het bedijf moet tot nationeel cultureel erfgoed worden gerekend;
  • het bedrijf moet een jarenlange consistent reputatiebeleid hebben gevoerd;
  • het beleid moet voldoen aan verwachtingen van het publiek (op financieel gebied, P&O-beleid en mvo). Als aan het laatste element niet wordt voldaan, zie Ahold vorig jaar of Shell met de Brent Sparr, kan het publiek teleurgesteld raken en het bedrijf boycotten. Hoewel de supermarktketen Aldi minder hoge verwachtingen opwekt dan Ahold en een consistente reputatiebeleid heeft gevoerd, heeft ook dit bedrijf te maken met een geschonden reputatie. Zoals vorige week bekend werd gemaakt uit de cijfers van onderzoeksbureau GfK: Aldi moest na de slechte publiciteit in februari 1 à 2 procent marktaandeel inleveren. (bron: Algemeen Dagblad)
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in