Speklaag goed voor behoud reputatie
Als een onderneming een ‘speklaag’ heeft, kan de bedrijfsreputatie best tegen een stootje.
Voorbeelden van ondernemingen met een speklaag, zoals de Belgische communicatie-expert Peter Anthonissen het aanduidt, zijn Ahold, Philips en Shell.
related partner content for mobile comes here
related partner content comes here
Dit blijkt uit het feit dat Ahold in het onderzoek van het Reputation Institute vorige week een 20ste plaats bereikte. Dat is lager dan de tweede en eerste plaats in 2002 en 2001, maar scoort zo nog steeds een voldoende. Cees van Riel, hoogleraar corporate communications aan de Erasmus Universiteit en directeur van het Reputation Institute (RI) geeft in Het Algemeen Dagblad aan dat een ‘speklaag’ van een concern uit drie elementen bestaat:
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena- het bedijf moet tot nationeel cultureel erfgoed worden gerekend;
- het bedrijf moet een jarenlange consistent reputatiebeleid hebben gevoerd;
- het beleid moet voldoen aan verwachtingen van het publiek (op financieel gebied, P&O-beleid en mvo). Als aan het laatste element niet wordt voldaan, zie Ahold vorig jaar of Shell met de Brent Sparr, kan het publiek teleurgesteld raken en het bedrijf boycotten. Hoewel de supermarktketen Aldi minder hoge verwachtingen opwekt dan Ahold en een consistente reputatiebeleid heeft gevoerd, heeft ook dit bedrijf te maken met een geschonden reputatie. Zoals vorige week bekend werd gemaakt uit de cijfers van onderzoeksbureau GfK: Aldi moest na de slechte publiciteit in februari 1 à 2 procent marktaandeel inleveren. (bron: Algemeen Dagblad)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid