
Voorbeelden van ondernemingen met een speklaag, zoals de Belgische communicatie-expert Peter Anthonissen het aanduidt, zijn Ahold, Philips en Shell.
Dit blijkt uit het feit dat Ahold in het onderzoek van het Reputation Institute vorige week een 20ste plaats bereikte. Dat is lager dan de tweede en eerste plaats in 2002 en 2001, maar scoort zo nog steeds een voldoende. Cees van Riel, hoogleraar corporate communications aan de Erasmus Universiteit en directeur van het Reputation Institute (RI) geeft in Het Algemeen Dagblad aan dat een ‘speklaag’ van een concern uit drie elementen bestaat:
Vacatures
Teammanager Communicatie
Waterschap ZuiderzeelandDirecteur / Bestuurder
City Marketing Heerlen via Colourful PeopleCommunicatiemedewerker
de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB)- het bedijf moet tot nationeel cultureel erfgoed worden gerekend;
- het bedrijf moet een jarenlange consistent reputatiebeleid hebben gevoerd;
- het beleid moet voldoen aan verwachtingen van het publiek (op financieel gebied, P&O-beleid en mvo). Als aan het laatste element niet wordt voldaan, zie Ahold vorig jaar of Shell met de Brent Sparr, kan het publiek teleurgesteld raken en het bedrijf boycotten. Hoewel de supermarktketen Aldi minder hoge verwachtingen opwekt dan Ahold en een consistente reputatiebeleid heeft gevoerd, heeft ook dit bedrijf te maken met een geschonden reputatie. Zoals vorige week bekend werd gemaakt uit de cijfers van onderzoeksbureau GfK: Aldi moest na de slechte publiciteit in februari 1 à 2 procent marktaandeel inleveren. (bron: Algemeen Dagblad)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid