Overslaan en naar de inhoud gaan

Scan-onderzoek: 25 procent minder marketingbudget in 2003

De marketing- en communicatiebudgetten van het Nederlandse bedrijfsleven zullen in 2003 afnemen met minimaal 25 procent. Maar van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gevolg daarvan is dat meer nadruk gelegd zal worden op reclame-inspanningen die dichter bij de verkoop van een product staan. Zo zullen ondernemingen minder sponsoren, maar meer verkoopondersteunende acties organiseren. Dit blijkt uit een onderzoek onder vijftig Nederlandse marketingmanagers (in fast moving consumer goods, retail en zakelijke dienstverlening) door SCAN Management Consultants.

related partner content for mobile comes here

De geïnterviewde managers zijn onzeker over de te volgen koers in deze economisch moeilijkere tijden. De consument is in de afgelopen jaren meer en meer verwend met talloze productvariaties. Het ene biertje was nog niet geïntroduceerd of de volgende werd al getapt door de "zomerbokmarketeers". Het blijkt echter dat al deze variaties niet veel aan de omzet hebben bijgedragen. In veel gevallen hebben ze zelfs de aandacht van de consument voor het belangrijkste merk afgeleid. Nu de budgetten krimpen, zullen ondernemingen zich weer meer op de versterking van hun "core brands" concentreren!

SCAN concludeert in het onderzoek, dat de zorg voor het onderhoud van de merken van een onderneming steeds meer de verantwoordelijkheid van het topmanagement zal worden. In het recente verleden hebben zich jonge en relatief onervaren mensen met de communicatie van het merk bezig gehouden. In de Raden van Bestuur van Nederlandse ondernemingen begint echter het besef door te dringen dat ook zij een rol moeten claimen in de bewaking van dit belangrijke kapitaalgoed, aldus de auteurs van het onderzoek, Jan Peter van Doorn en Rob Benjamens. Ze spraken in het kader van dit onderzoek met vijftig marketing- en communicatiemanagers. Aan deze managers werd een twintigtal stellingen voorgelegd over hun budgetten, hun visie op reclame, de relatie met hun reclamebureau en hun zicht op de toekomst.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in