Scan-onderzoek: 25 procent minder marketingbudget in 2003


Gevolg daarvan is dat meer nadruk gelegd zal worden op reclame-inspanningen die dichter bij de verkoop van een product staan. Zo zullen ondernemingen minder sponsoren, maar meer verkoopondersteunende acties organiseren. Dit blijkt uit een onderzoek onder vijftig Nederlandse marketingmanagers (in fast moving consumer goods, retail en zakelijke dienstverlening) door SCAN Management Consultants.
De geïnterviewde managers zijn onzeker over de te volgen koers in deze economisch moeilijkere tijden. De consument is in de afgelopen jaren meer en meer verwend met talloze productvariaties. Het ene biertje was nog niet geïntroduceerd of de volgende werd al getapt door de "zomerbokmarketeers". Het blijkt echter dat al deze variaties niet veel aan de omzet hebben bijgedragen. In veel gevallen hebben ze zelfs de aandacht van de consument voor het belangrijkste merk afgeleid. Nu de budgetten krimpen, zullen ondernemingen zich weer meer op de versterking van hun "core brands" concentreren!
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSCAN concludeert in het onderzoek, dat de zorg voor het onderhoud van de merken van een onderneming steeds meer de verantwoordelijkheid van het topmanagement zal worden. In het recente verleden hebben zich jonge en relatief onervaren mensen met de communicatie van het merk bezig gehouden. In de Raden van Bestuur van Nederlandse ondernemingen begint echter het besef door te dringen dat ook zij een rol moeten claimen in de bewaking van dit belangrijke kapitaalgoed, aldus de auteurs van het onderzoek, Jan Peter van Doorn en Rob Benjamens. Ze spraken in het kader van dit onderzoek met vijftig marketing- en communicatiemanagers. Aan deze managers werd een twintigtal stellingen voorgelegd over hun budgetten, hun visie op reclame, de relatie met hun reclamebureau en hun zicht op de toekomst.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid