Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Ouders wensen positief ingestoken campagnes over alcohol en jeugd’

85% van de Nederlanders vindt dat ouders de belangrijkste rol spelen in het communiceren met hun kinderen over alcohol en het stellen van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoek werd maandag 31 mei gepresenteerd tijdens een symposium over 30 jaar zelfregulering van alcoholreclame in Nederland. Vooral ouders (72%) vinden dat ook de school daarin een belangrijke rol heeft. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste ouders het gesprek aangaan met hun kind om het de gevolgen van alcohol te laten zien, om duidelijk te maken dat alcoholgebruik schadelijk is voor de gezondheid van jonge mensen en om er voor te zorgen dat zij niet gaan drinken. Incidenten met alcohol in de directe omgeving of uit de media zijn vaak de aanleiding voor ouders om het gesprek aan te gaan. De meeste ouders hebben geen behoefte aan ondersteuning, maar zij die dit wel willen, zouden bijvoorbeeld graag positief ingestoken campagnes (zoals de Bob-campagne) zien.

related partner content for mobile comes here

Tijdens het symposium dat plaatsvond in het Museum voor Communicatie te Den Haag werd onderzocht hoe verantwoord alcoholgebruik verder kan worden gestimuleerd. In een interactieve inleiding werd stilgestaan bij de zogenaamde Social Norms-benadering. Daarin wordt niet het ‘slechte’ (afwijken van de norm) benadrukt, maar juist het positieve voorbeeld (het percentage mensen dat het gewenste gedrag vertoont). Ook werd het succes van de Bob-campagne geanalyseerd en werd bekeken of deze aanpak ook kan werken in relatie tot alcohol en jongeren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in