‘Ouders wensen positief ingestoken campagnes over alcohol en jeugd’
Het onderzoek werd maandag 31 mei gepresenteerd tijdens een symposium over 30 jaar zelfregulering van alcoholreclame in Nederland. Vooral ouders (72%) vinden dat ook de school daarin een belangrijke rol heeft. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste ouders het gesprek aangaan met hun kind om het de gevolgen van alcohol te laten zien, om duidelijk te maken dat alcoholgebruik schadelijk is voor de gezondheid van jonge mensen en om er voor te zorgen dat zij niet gaan drinken. Incidenten met alcohol in de directe omgeving of uit de media zijn vaak de aanleiding voor ouders om het gesprek aan te gaan. De meeste ouders hebben geen behoefte aan ondersteuning, maar zij die dit wel willen, zouden bijvoorbeeld graag positief ingestoken campagnes (zoals de Bob-campagne) zien.
Tijdens het symposium dat plaatsvond in het Museum voor Communicatie te Den Haag werd onderzocht hoe verantwoord alcoholgebruik verder kan worden gestimuleerd. In een interactieve inleiding werd stilgestaan bij de zogenaamde Social Norms-benadering. Daarin wordt niet het ‘slechte’ (afwijken van de norm) benadrukt, maar juist het positieve voorbeeld (het percentage mensen dat het gewenste gedrag vertoont). Ook werd het succes van de Bob-campagne geanalyseerd en werd bekeken of deze aanpak ook kan werken in relatie tot alcohol en jongeren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid