Overslaan en naar de inhoud gaan

Omzet van producten met keurmerken blijft stijgen

In 2017 zet deze groei door met een stijging van 29 procent.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Al enkele jaren op rij groeit de omzet van producten met onafhankelijk geborgde keurmerken met dubbele cijfers, zo meldt onderzoeksbureau IRI Nederland.

related partner content for mobile comes here

De groei is al enkele jaren gaande. In 2015 groeide met 16 procent, in 2016 met 27 procent en in het eerste half jaar van 2017 met 29 procent. 

Dit komt vooral door de sterke groei van ASC en het Beter Leven keurmerkDe keurmerken zijn samen goed voor een groei van 370 miljoen euro in de eerste helft van 2017, waarbij varkensvlees (vers en vleeswaren) alleen al een groei van 172 miljoen euro kent. 

De groei geldt voor alle onderzochte keurmerken (ASC, MSC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Alliance, UTZ, Label Rouge of Milieukeur) en alle categorieën, zo blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van IRI.

Het Beter Leven-keurmerk is het grootste keurmerk in de supermarktomzet geworden in 10 jaar tijd, gevolgd door biologisch. 

Het onderzoeksbureau verwacht dat voor heel 2017 de omzet in keurmerken met duurzaamheidsclaim stijgt naar 3,5 miljard euro.

Varkensvlees

Alle categorieën laten een sterke groei zien in producten met onafhankelijk geborgde keurmerken. Veruit de grootste groei in het eerste half jaar van 2017 komt uit de categorie vleeswaren. Aan vleeswaren met een keurmerk werd 143 miljoen euro meer besteed, een groei van maar liefst 309 procent.

De varkensvleesketens hebben het afgelopen jaar een belangrijke stap gemaakt in de verduurzaming van het assortiment doordat regulier assortiment wordt vervangen door producten met het Beter Leven Keurmerk. 

Hoewel vleeswaren de grootste groei laat zien, is vis nog steeds de categorie met het hoogste aandeel. 

Ruim 65 procent van de totale bestedingen aan vis bestaat uit producten met het MSC- of het ASC-keurmerk.

Ook categorieën waar de ‘duurzame’ omzet momenteel nog klein is, zijn volgens het onderzoeksbureau bezig aan een inhaalslag. 

Maaltijden groeit bijvoorbeeld met 35 procent, deegwaren met 27 procent, babyvoeding met 25 procent en dranken met 23 procent.

In de tabel staat de ontwikkeling per keurmerk:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in