Overslaan en naar de inhoud gaan

Museum over plagiaat

Vorige week, op 26 april, was het World Intellectual Property Day , iets wat velen van ons ontgaan zal zijn. In Nederland beperkten de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vorige week, op 26 april, was het , iets wat velen van ons ontgaan zal zijn.
In Nederland beperkten de activiteiten zich tot een borrel van bij advocatenkantoor Klos Morel Vos Schaap.

related partner content for mobile comes here

In Duitsland is meer aandacht aan WIPD besteed, o.a. door de uitreiking van "die Idee", een prijs voor de persoon of organisatie die zich het afgelopen jaar het meest heeft ingezet voor de bestrijding van plagiaat, aan . Hoogtepunt voor Aktion Plagarius is ongetwijfeld het vorige maand geopende over plagiaat in Solingen.

Het museum opende met een tentoonstelling van 300 objecten waarvan zowel het origineel als de gekopieerde versie wordt getoond.
Plagarius is al vanaf 1977 actief met het bestrijden van wat ook wel counterfeiting wordt genoemd. Plagiaat is niet alleen een vorm van diefstal het is ook dodelijk voor innovatie:
"Companies have spent time and money making these products; if someone steals that idea, then they are also stealing the incentive to invent," aldus managing director Christine Lacroix.

De actiegroep Plagarius focust zich niet zozeer op de grote wereldmerken die hun eigen afdelingen anti-counterfeiting hebben, maar op de minder bekende bedrijven die met hetzelfde probleem te maken hebben maar er zelf weinig aan kunnen doen.

"It's almost worse if you think about it," zegt Lacroix. "These outfits lack the money and brand recognition to promote and protect themselves, so they rely on the quality of their product alone to convince the consumer."

De cijfers zijn beangstigend: geschat wordt dat meer dan 10% van alle producten counterfeits zijn, wat een wereldwijd verlies oplevert van 200-300 miljard Euro en meer dan 200.000 arbeidsplaatsen per jaar.
Counterfeiting is niet alleen een Aziatische aangelegenheid. Plagarius kiest ieder jaar de ergste gevallen van plagiaat. Het Duitse bedrijf Ars Nova won de tweede prijs met een kopie van het beroemde Moleskine notitieboek.
Een speciale prijs was er dit jaar voor de boodschappentas van de firma Reisenthal Accessoires. Van dit product werden maar liefst 10 gevallen van plagiaat ontdekt uit China (3x), Oostenrijk, Nederland, Italië, USA, Duitsland (2x) en Taiwan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in