Museum over plagiaat


Vorige week, op 26 april, was het World Intellectual Property Day , iets wat velen van ons ontgaan zal zijn.
In Nederland beperkten de activiteiten zich tot een borrel van boek9 bij advocatenkantoor Klos Morel Vos Schaap.
In Duitsland is meer aandacht aan WIPD besteed, o.a. door de uitreiking van "die Idee", een prijs voor de persoon of organisatie die zich het afgelopen jaar het meest heeft ingezet voor de bestrijding van plagiaat, aan Aktion Plagarius. Hoogtepunt voor Aktion Plagarius is ongetwijfeld het vorige maand geopende museum over plagiaat in Solingen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Het museum opende met een tentoonstelling van 300 objecten waarvan zowel het origineel als de gekopieerde versie wordt getoond.
Plagarius is al vanaf 1977 actief met het bestrijden van wat ook wel counterfeiting wordt genoemd. Plagiaat is niet alleen een vorm van diefstal het is ook dodelijk voor innovatie:
"Companies have spent time and money making these products; if someone steals that idea, then they are also stealing the incentive to invent," aldus managing director Christine Lacroix.
De actiegroep Plagarius focust zich niet zozeer op de grote wereldmerken die hun eigen afdelingen anti-counterfeiting hebben, maar op de minder bekende bedrijven die met hetzelfde probleem te maken hebben maar er zelf weinig aan kunnen doen.
"It's almost worse if you think about it," zegt Lacroix. "These outfits lack the money and brand recognition to promote and protect themselves, so they rely on the quality of their product alone to convince the consumer."
De cijfers zijn beangstigend: geschat wordt dat meer dan 10% van alle producten counterfeits zijn, wat een wereldwijd verlies oplevert van 200-300 miljard Euro en meer dan 200.000 arbeidsplaatsen per jaar.
Counterfeiting is niet alleen een Aziatische aangelegenheid. Plagarius kiest ieder jaar de ergste gevallen van plagiaat. Het Duitse bedrijf Ars Nova won de tweede prijs met een kopie van het beroemde Moleskine notitieboek.
Een speciale prijs was er dit jaar voor de boodschappentas van de firma Reisenthal Accessoires. Van dit product werden maar liefst 10 gevallen van plagiaat ontdekt uit China (3x), Oostenrijk, Nederland, Italië, USA, Duitsland (2x) en Taiwan.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid