'Marketeers moeten bewuster communiceren'


Dat stelt Motivaction-directeur Frits Spangenberg naar aanleiding van het jubileumboek ‘De grenzeloze generatie en de eeuwige jeugd van hun opvoeders’ van Spangenberg en diens collega Martijn Lampert, eerder deze week.
Uit onderzoek ten behoeve van het boek blijkt dat de huidige samenleving een grote groep jongeren telt die een grote mate van kwetsbaarheid toont. Volgens Spangenberg is zo’n 40 pct van de generatie 15- tot 23-jarigen vatbaar voor problemen als obesitas, schulden en schooluitval. Tien pct van die groep is echt een probleemgroep, en heeft al in enige mate hulpverlening, nog eens 30 pct kan mogelijk in die situatie geraken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSpangenberg: ‘Veel jongeren zijn hedonistisch, gevoelig voor het "genieten". In hun vrije tijd gaan ze het liefst shoppen. Boodschappen doen voor hun zieke buurvrouw doen ze niet. De vraag is of marketingmensen zich bewust zijn van het feit dat zij die consumptie aanmoedigen. Er worden nog steeds meer reclame-inspanningen verricht om de consumptie te stimuleren dan om te vertellen dat men er bewust mee moet omgaan.’
Spangenberg noemt specifiek Heinekens campagne om alcoholgebruik te beperken, maar noemt dat een van de weinige uitzonderingen. Marketeers de schuld geven wil hij niet, wel zegt hij dat een langeretermijnvisie nodig is. ‘Terwijl in marketing juist de korte termijn regeert, opdrachten steeds meer in kleine brokken worden versnipperd en getenderd; wie kan het het snelste en goedkoopst uitvoeren.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid