Overslaan en naar de inhoud gaan

'Marketeers moeten bewuster communiceren'

Marketingmensen zouden zich bewuster moeten zijn van hun verantwoordelijkheid bij het communiceren richting jongeren.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat stelt Motivaction-directeur Frits Spangenberg naar aanleiding van het jubileumboek ‘De grenzeloze generatie en de eeuwige jeugd van hun opvoeders’ van Spangenberg en diens collega Martijn Lampert, eerder deze week.

related partner content for mobile comes here

Uit onderzoek ten behoeve van het boek blijkt dat de huidige samenleving een grote groep jongeren telt die een grote mate van kwetsbaarheid toont. Volgens Spangenberg is zo’n 40 pct van de generatie 15- tot 23-jarigen vatbaar voor problemen als obesitas, schulden en schooluitval. Tien pct van die groep is echt een probleemgroep, en heeft al in enige mate hulpverlening, nog eens 30 pct kan mogelijk in die situatie geraken.

Spangenberg: ‘Veel jongeren zijn hedonistisch, gevoelig voor het "genieten". In hun vrije tijd gaan ze het liefst shoppen. Boodschappen doen voor hun zieke buurvrouw doen ze niet. De vraag is of marketingmensen zich bewust zijn van het feit dat zij die consumptie aanmoedigen. Er worden nog steeds meer reclame-inspanningen verricht om de consumptie te stimuleren dan om te vertellen dat men er bewust mee moet omgaan.’

Spangenberg noemt specifiek Heinekens campagne om alcoholgebruik te beperken, maar noemt dat een van de weinige uitzonderingen. Marketeers de schuld geven wil hij niet, wel zegt hij dat een langeretermijnvisie nodig is. ‘Terwijl in marketing juist de korte termijn regeert, opdrachten steeds meer in kleine brokken worden versnipperd en getenderd; wie kan het het snelste en goedkoopst uitvoeren.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in