Hoe TikTok Tess V naar nieuwe hoogten bracht
Een gepersonaliseerde videofeed op basis van wat je bekijkt, leuk vindt en deelt. TikTok biedt je echte, interessante en leuke video's die je dag goed maken.
Voor het eerst in Nederland heeft TikTok de meest opvallende betaalde campagnes van het afgelopen jaar bekroond tijdens de TikTok Ad Awards 2024. Tijdens een feestelijke ceremonie in Amsterdam werden adverteerders Bol, Tess V en HEMA in het zonnetje gezet voor hun baanbrekende werk. KPN ging nog een stap verder door de titel Greatest TikTok te winnen.
In een competitieve modewereld heeft Tess V een unieke positie veroverd op TikTok. Het geheim? Authentieke, herkenbare content en een constante focus op experimenteren. Advertising Specialist Nicole Klaassen en E-commerce & Marketingmanager Myrthe Laurijssen vertellen hoe ze TikTok inzetten als krachtig marketinginstrument om zowel merkbekendheid als conversies te verhogen.
Gerelateerd
De kracht van echte content
‘Bij TikTok draait alles om echtheid’, legt Laurijssen uit. ‘Onze video’s zijn veelal gemaakt in onze studio op ons hoofdkantoor in Rhenen maar ook tijdens campagneshoots maken we specifieke TikTok-content. Ze stralen precies uit wie we zijn. We zitten middenin de doelgroep, zijn zelf ook jong en zitten veel op TikTok.’ Klaassen: ‘Onze content creator is al jaren een vertrouwd gezicht. Dit zorgt ervoor dat klanten direct weten: dit is Tess V.’
De spontaniteit van TikTok sluit naadloos aan op de doelgroep van Tess V, die jong en trendgevoelig is, en altijd op zoek naar nieuwe inspiratie. Laurijssen benadrukt dat de snelheid van het platform cruciaal is. ‘Wat vandaag viral gaat, is morgen al oud nieuws. Daarom maken we supersnel content die inspeelt op de laatste trends en populaire sounds.’ Dat gebeurt in een tempo van minstens drie video’s per dag.
Testen, leren en optimaliseren
Tess V’s TikTok-strategie steunt op constante experimenten. Klaassen: ‘We zetten onze campagnes op met verschillende ad groups waarin we doelgroepen en content testen. Binnen die groepen zetten we verschillende content in.’ De aanpak loont: de winnende campagne leverde meer dan 2.500 conversies op en een Return on Ad Spend (ROAS) van 25. ‘Dat was bijna twee keer zo hoog als op andere social kanalen. Het toont aan hoe krachtig TikTok kan zijn als je de juiste aanpak hanteert.’
‘Op TikTok kan content echt volledig viral gaan’, Laurijssen. ‘Als wij een item hypen, zien we dat het veel doorgestuurd wordt, waardoor het vaak direct uitverkocht raakt. De kracht van TikTok ligt in de enorme snelheid waarmee trends worden opgepikt en gedeeld binnen de community.’
Het belang van TikTok-first content
Een terugkerend thema in de strategie van Tess V is content die specifiek voor TikTok is gemaakt. Klaassen: ‘Je kan niet zeggen: we hebben nog wel wat oude video’s liggen die we kunnen hergebruiken. TikTok heeft een heel eigen dynamiek.’ Cruciaal daarbij zijn de eerste seconden van de video. ‘Die bepalen of iemand blijft kijken of doorswipet. We gebruiken opvallende teksten en geven sneak peeks van collecties die eraan komen, om nieuwsgierigheid te wekken.’ Daarnaast wisselt Tess V content vaak en snel. ‘Een advertentie die je weken laat draaien, werkt simpelweg niet. TikTok-gebruikers verwachten continu nieuwe content.’
De feestelijke eerste editie van de TikTok Ad Awards viel in de smaak bij Klaassen en Laurijssen. ‘Het was al heel leuk om genomineerd te zijn, en helemaal bijzonder dat we met een prijs naar huis gingen’, zegt Laurijssen. ‘Het was een mooie avond, met goede sprekers en humor. En ook inspirerend om mensen te spreken die met hetzelfde bezig zijn, in andere markten.’
Tips van Tess V
Als je als merk aan de slag wil gaan op TikTok, heeft Tess V een paar tips. Authentieke content is essentieel: maak rauwe, eerlijke video's die passen bij je merk en doelgroep, in plaats van te focussen op gepolijste campagnes. Snel inspelen op trends is ook belangrijk; op TikTok kan een trend razendsnel voorbij zijn. Daarnaast loont het om te experimenteren met verschillende soorten content om te ontdekken wat werkt voor jouw merk. En last but not least: TikTok vraagt om consistentie; investeer in een constante stroom van nieuwe video’s om relevant te blijven.
Volgens Klaassen en Laurijssen is het werk nooit af. ‘We blijven leren, testen en verbeteren’, zegt Laurijssen. ‘Dat is de enige manier om relevant te blijven in een wereld die zo snel verandert.’
Lees ook
Een gepersonaliseerde videofeed op basis van wat je bekijkt, leuk vindt en deelt. TikTok biedt je echte, interessante en leuke video's die je dag goed maken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid