Gamma laat zien dat ook vrouwen kunnen klussen, maar doet dat wel erg onhandig
Het lijkt er op dat Gamma een weinig gelukkige hand heeft in reclames waarin het laat weten er ook voor vrouwen te zijn. In 2013 beloofde het in België voor Vrouwendag 20 procent korting aan alle vrouwelijke klanten en kon die actie direct weer intrekken; onderscheid maken op basis van sekse is wettelijk niet geoorloofd.
Nu laat het op een poster weten dat vrouwen ook een klus kunnen klaren, maar blijkbaar heeft er even niemand opgelet bij de bouwmarkt en Wunderman Thompson, het bureau achter de campagne en positionering, die sinds oktober 2019 loopt.
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuEmanicpatie voltooid
Bij de slogan ‘Ik kan het’ is een vrouw te zien de nogal gelukzalig kijkt naar haar klus. In haar rechterhand heeft ze een lamp en in haar linker- een fitting. Ze hoeft die lamp er alleen nog maar even in draaien, en de emancipatie is voltooid.
De affiches, die hangen op de bekende plaatsen als NS stations en bij tram en bushokjes, bleven niet onopgemerkt. Het leverde in ieder geval discussie en een paar foute grappen op.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidIk vind het artikel nogal kort door de bocht, evenals de conclusie. Er zijn net zo goed mannen die afgebeeld worden die 'eenvoudige' klusjes doen. Wat mij betreft een gevalletje lange tenen.
Helemaal mee eens. Er zijn zelfs moppen over blondjes die een lamp indraaien. Los van de inhoudelijke discussie, moet je van dit soort beeldvorming wegblijven. Een lamp indraaien is geen klussen.