Overslaan en naar de inhoud gaan

Campagne tegen broodfokhandelaren op Marktplaats

De PR-actie en campagne 'Het begint bij Marktplaats', die deze week van start is gegaan, is ontwikkeld door Roorda Reclamebureau.
Marktplaats
Afgelopen maandag barricadeerde House of Animals vanaf 09.30 uur de ingang van het hoofdkantoor van Marktplaats aan de Wibautstraat in…
Marktplaats
Afgelopen maandag barricadeerde House of Animals vanaf 09.30 uur de ingang van het hoofdkantoor van Marktplaats aan de Wibautstraat in…

House of Animals roept Marktplaats met een campagne op om advertenties van broodfokhandelaren te weren. Langs Nederlandse snelwegen en grote steden hangen digitale schermen en abri's met foto's van puppy's uit de broodfokhandel. De PR-actie en campagne 'Het begint bij Marktplaats', die deze week van start is gegaan, is ontwikkeld door Roorda Reclamebureau.

related partner content for mobile comes here

Afgelopen maandag barricadeerde de club vanaf 09.30 uur de ingang van het hoofdkantoor van Marktplaats aan de Wibautstraat in Amsterdam met honderd lege hondenmanden, die symbool staan voor overleden puppy's. 

Broodfok

House of Animals wil dat Marktplaats stopt met het faciliteren van de illegale hondenhandel door advertenties van zogeheten broodfokhandelaren te weren. De organisatie schat dat jaarlijks 80.000 puppy's via 'puppyfabrieken' in Oost-Europa naar Nederland worden gebracht. Nederlandse handelaren verkopen de "vaak doodzieke" dieren via Marktplaats aan "nietsvermoedende hondenliefhebbers", aldus de organisatie. House of Animals deed eerder al aangifte tegen Marktplaats.

Volgens House of Animals spelen de broodfokhandelaren in op de door de coronacrisis sterk toegenomen vraag naar puppy's. De campagne wordt gesteund door dierenartsenvereniging Caring Vets. Die wijst erop dat zij al vaak melding heeft gemaakt van de malafide puppyhandel bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), zonder gevolg.

Petitie

De dierenwelzijnsorganisatie roept hondenliefhebbers via hun website www.houseofanimals.nl op om een petitie te ondertekenen waarmee ze Marktplaats vragen om te stoppen met faciliteren van handel in illegale puppy's. De petitie is op het moment van schrijven al 7000 keer ondertekend. 'Het doel is om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen', zegt Soeters. 'Zo laten we Marktplaats zien dat de Nederlandse bevolking helemaal klaar is met advertenties van malafide puppyhandelaren. De verhalen die gedupeerden ons vertellen zijn triest, zoals hondjes die doodziek zijn en zelfs overlijden.'

Creatief directeur van Roorda, Joeri Jansen: 'Bij Roorda zetten we ons in voor maatschappelijke vraagstukken. We willen graag helpen de wereld een beetje mooier te maken door dat te doen waar we goed in zijn: impactvolle campagnes maken. Die uitdaging wordt groter als er weinig campagnebudget beschikbaar is, maar die uitdaging gaan we graag aan. Mede dankzij de stagiaires van de Willem de Kooning kunnen we dit soort campagnes kosteloos ontwikkelen.'

Credits:

Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Karen Soeters, Sanne den Hartog, Esther Kef en Julia Bakker
Bureau: Roorda Reclamebureau
Strategie: Floor Busch

Account: Bonnie van den Heuvel en Kim Ouderdorp
Creatie: Bodine Hekkert, Willemijn Besteman en Joeri Jansen
Design en beeldbewerking: Jorn Slotboom, Kevin Scheffer en  Lucas Kormelink

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in