Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuw bureau Uncle Bill wil humor in reclame terugbrengen

'Wij nemen humor uiterst serieus', zegt oprichter Mart Vlutters.
uncle bill
Uncle Bill staat voor 'humor en positiviteit', aldus oprichters Mart Vlutters en Niek Mulder.
uncle bill
Uncle Bill staat voor 'humor en positiviteit', aldus oprichters Mart Vlutters en Niek Mulder.

Mart Vlutters en Niek Mulder lanceren vandaag Uncle Bill, een nieuw creatief bureau dat 'de kracht van humor en positiviteit in reclame' wil terugbrengen.

related partner content for mobile comes here

Waarom is dat nodig? Na een periode waarin purpose-driven marketing de boventoon voerde en humor op de achtergrond raakte, aldus Uncle Bill, ziet het bureau een groeiende behoefte aan merken die zich willen onderscheiden met vrolijke, tongue-in-cheek-campagnes. 

Humor is effectief

Dan gaat het niet om louter dijenkletsen en schuddebuiken; het bureau stelt dat humor in reclame bewezen effectief is. Zo blijkt inderdaad uit recent onderzoek van Kantar dat humoristische reclame meer onderscheidend is en beter scoort op het triggeren van emotie. Opmerkelijk genoeg is de afgelopen twintig jaar het aantal campagnes dat humor als creatieve strategie inzet juist gezakt van 53% naar 34%. Er moet kortom, als het aan Uncle Bill ligt, meer gelachen worden in de reclame. 

Mart Vlutters, met een knipoog: 'Humor is het geheime ingrediënt voor succesvolle campagnes, en bij Uncle Bill nemen we humor uiterst serieus.' Vlutters werkte jarenlang aan adverteerderskant, onder meer bij Grolsch, Getir en meest recent Gorillas. Daar ervoer hij dat traditionele bureau-klantmodellen niet meer voldoen aan de huidige behoeften van marketeers. Vlutters: 'Merken hebben tegenwoordig vaak inhouse creative teams, wat vraagt om een hybride en pragmatische samenwerking. Toen ik aan klantzijde werkte, zei ik altijd dat ik het anders zou aanpakken. En nu is het tijd om dat waar te maken.'

Tante Tini

Uncle Bill werkt nauw samen met het Amsterdamse productiehuis Tante Tini. Niek Mulder, oprichter van Tante Tini, zal creatief betrokken zijn als het aankomt op producties van specifiek Uncle Bill. Mulder: 'Het stelt ons in staat om ons nog meer te richten op commercials en videocontent. Mart heeft de dagelijkse leiding over Uncle Bill, waar ik me ook blijf bezighouden met Tante Tini.'

Uncle Bill werkt inmiddels voor merken als Peaks, Yoni en ABN Amro. Het in Amsterdam gevestigde bureau biedt 'fullservice creatieve oplossingen', zoals merkpositonering, social content en 360-campagnes. Ook is er een lanceringsfilm (zie onder) waarin de signatuur -in de persoon van Uncle Bill- duidelijk naar voren komt. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in