Er is bijna niets zo persoonlijk als muziek. Eén kijkje in een platenkast en je weet wie iemand is. Bij het team van Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company stroomt muziek door de aderen. Dus hoe leer je ons beter kennen, dan door een blik in onze digitale platenkasten?
In deze eerste editie praten we met Maurice Paans, Brand Client Manager bij Amp.Amsterdam. Zijn liefde voor muziek vindt hij terug in vele genres en stijlen. Muziekfeitjes? Maurice heeft ze paraat.
Mijn smaak is heel breed, dankzij de muziekcollectie van mijn vader waar ik mee opgroeide. Die collectie is heel gevarieerd; van de Bee Gees (mijn naam komt van Maurice Gibb) en The Beatles tot The Concert for Bangladesh. Ook mijn zes jaar oudere broer Jacco heeft een grote invloed gehad op mijn muzieksmaak. Via hem leerde ik op mijn twaalfde Pearl Jam, Nirvana en Sonic Youth kennen, maar ook U2, Beastie Boys en Osdorp Posse.
Zo ontdekte ik hiphop en de kracht van storytelling. Nas bijvoorbeeld, die in ‘I Gave You Power’ vanuit het perspectief van een pistool rapt. Dat soort elementen uit storytelling trekken mij een nummer in, een pageturner in de vorm van een liedje. De teksten in het cd-boekje en de gebruikte samples nodigden uit tot uitvoerig uitpluizen van teksten en samples. Zo ontdekte ik op jonge leeftijd weer nieuwe muziek, zoals bijvoorbeeld Bill Withers, Syl Johnson en Thelonious Monk.
Mijn broer nam mij voor het eerst mee naar een groot concert. Hij ging op kamers in Rotterdam en nam mij mee naar de Hello Nasty tour van Beastie Boys in Ahoy’. Dat maakte een verpletterende indruk op mij. Daarvoor was ik alleen nog maar in kleine zaaltjes geweest. En toen was ik ineens in Ahoy’ bij de Beastie Boys met een ronddraaiend podium in het midden van de zaal. Concerten van Depeche Mode, Counting Crows en Pearl Jam volgden. Pearl Jam hebben we samen een keer of vijf gezien, als die komen optreden gaan we vrijwel altijd samen. Ook Bruce Springsteen hebben we samen zien optreden. Dat is echt een ervaring. Ik zag mezelf weer staan als zesjarige met gitaar op de eettafel bij mijn opa en oma in de huiskamer staan, terwijl ik Born in the USA playbackte. Met zijn liedje Dancing in the Dark heb ik een speciale band. Het liedje gaat over zijn depressieve periodes, die hij onder meer bestrijdt door op het podium te staan en lange concerten te geven. Dat het voor iedereen overkomt als een vrolijk liedje maar hij er een extra laag onder heeft gestopt, vind ik ontzettend bijzonder.
In de muziekwereld is het not done om met artiesten op de foto te gaan, maar voor Bruce Springsteen en JAY-Z maak ik een uitzondering. JAY-Z heeft mij ook altijd geïnspireerd. In Young Forever, overigens zeker niet zijn beste nummer, belichaamt hij het onderdeel mindset: “May the best of your today's be the worst of your tomorrow's”. Dat probeer ik ook over te nemen in mijn werk bij Amp.Amsterdam. Elke dag weer een stapje beter. Ik mag werken met mensen die magie creëren door verhalen te vertellen met muziek en beeld. Dat ik een radertje in dat geheel ben, maakt mijn werk heel mooi.”
Beluister al Maurice zijn favoriete tracks
Op de hoogte blijven over nieuwe muziek? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Meer weten over wat muziek & geluid kunnen beteken voor jouw merk? Mail dan naar Maurice.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!