Er is bijna niets zo persoonlijk als muziek. Eén kijkje in een platenkast en je weet wie iemand is. Bij het team van Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company stroomt muziek door de aderen. Dus hoe leer je ons beter kennen, dan door een blik in onze digitale platenkasten? In deze achtste editie praten we met Frederique Vroom, Project en Licensing Manager bij Amp.Amsterdam. Ze ontdekt altijd als eerste nieuwe bands, waarna ze haar vrienden bestookt met haar nieuwste ontdekkingen. Ze besteedt speciale aandacht aan songteksten en ziet artiesten het liefst optreden in kleine zaaltjes. Track & Trace: een serie over liefde voor muziek.
“Binnen mijn vriendengroep ben ik degene die soms tot vervelens toe nieuwe artiesten of muziek pusht. Ik zou het zo mooi vinden als iedereen goede muziek waardeert, het verrijkt je leven. Maar gek genoeg vind ik het vervolgens wel weer jammer als téveel mensen een bepaalde artiest ontdekt hebben en ermee ‘aan de haal gaan’. Zo leerde ik via een Canadese neef Maroon 5 kennen, toen de band nog Kara’s Flowers heette. Als dertienjarige ging ik met mijn vader naar hun concert in Paradiso. Er was bijna niemand. Toen ze twee jaar later in 013 stonden en het volledig uitverkocht was, baalde ik enorm, ondanks dat ik de band wel succes gun. Na een commerciële doorbraak klinkt een artiest vaak ineens een stuk minder authentiek - dan haak ik meestal af, merk ik.”
“Ik ben opgegroeid in een erg muzikale familie - het was uitgesloten dat ik niet ook één of meerdere instrumenten zou spelen. We hadden een aparte muziekkamer in huis met allerlei instrumenten. Na blokfluit en viool op de basisschool volgde de piano, en zelfs een kort uitstapje naar accordeon, wat ik allemaal op de middelbare school inruilde voor gitaar (en soms basgitaar). Naast de schoolband speelde ik in bands waar ik zelf de liedjes schreef. Zingen ging mij beter af dan gitaar spelen, dus werd ik vocalist. Zo trad ik in mijn studententijd veel op met een coverband en schreef ik cabaretliedjes. Zingen is een fijne uitlaatklep, maar ik wist dat de kans dat je er je werk van kon maken bijzonder klein is. Bovendien vond ik dat ik niet goed genoeg was om er echt iets mee te bereiken. Dus koos ik voor een carrière achter de schermen.”
“Ik heb altijd in de muziekwereld willen werken. Dus ging ik naast mijn studie in de Melkweg achter de bar werken om zo de muziekindustrie beter te leren kennen en gratis concerten te zien. Win-win. Toen ik voor mijn studie Media en Entertainment Management stage ging lopen bij Universal Music, herkende ik veel gezichten van alle concerten waar ik gewerkt had. Daarna heb ik nog drie stages gedaan: bij Mojo, Heineken en Bacardi. Zo deed ik ervaring op en ontdekte ik wat ik de leukste aspecten van de muziek- en evenementenindustrie vond. Het samen beleven, voelen en delen van livemuziek vind ik erg mooi. Deze waardes zijn altijd teruggekomen in de banen die volgden.”
“Een lied kan je humeur verbeteren, troost bieden, of je tot bepaalde inzichten doen komen. Songteksten vind ik dan ook belangrijk. Iemand vertelt een verhaal en ik wil graag weten wat de boodschap is. Ik zoek inhoud - teksten moeten voor mij wel ergens over gaan. Neem Mac Miller, die zich bloot gaf in zijn teksten en rapte over mental health. Bijzonder, voor een hiphopartiest, hij heeft deuren geopend. Ook de verhalende teksten van bijvoorbeeld Elton John of James Blake vind ik ongelofelijk inspirerend. Ik ben een actieve luisteraar; tijdens een gesprek kan muziek mij echt afleiden. Als ik bezoek ontvang zet ik daarom liever instrumentale muziek op, zoals mellow jazz of Hermanos Gutiérrez, of juist tijdloze muziek die iedereen al kent, van bijvoorbeeld Ray Charles of Billie Holiday.”
“Ik vind het heerlijk dat ik als Project & Licensing Manager bij Amp.Amsterdam dicht op het creatieve vuur zit en kan jongleren met verschillende projecten. In mijn functie krijg ik alles mee. Het is leuk om te zien wat de briefing is en vanaf nul te zien ontstaan wat de perfecte sound is voor de klant. Ik denk en luister daarbij graag mee.”
Beluister Frederique's favoriete tracks:
Op de hoogte blijven van nieuwe muziek? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Meer weten over wat muziek & geluid kunnen beteken voor jouw merk? Mail dan naar Maurice.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!