Er is bijna niets zo persoonlijk als muziek. Eén kijkje in een platenkast en je weet wie iemand is. Bij het team van Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company stroomt muziek door de aderen. Dus hoe leer je ons beter kennen, dan door een blik in onze digitale platenkasten?
In deze vierde editie praten we met Diederik van Middelkoop, Executive Creative Director bij Amp.Amsterdam. Zijn liefde voor muziek is er sinds zijn geboorte, als een knop die aanging en nooit meer uit is gegaan. Het uit zich in het zelf maken van muziek, maar ook in het schaamteloos aanbidden van muzikale genieën.
Ik sta constant aan. Is er ergens muziek dan nestelt zich dat als een acute aanwezigheid in mijn hoofd. Dat heb ik al mijn hele leven. Muzikaal behang werkt voor mij niet. Hotellobby’s met muziek zijn een plaag. Naar muziek luisteren doe ik bewust. Dan moet ik er iets mee doen. In mijn hoofd klinkt altijd muziek. Zit ik in de auto, dan hoor ik een liedje in het geronk van de motor. Als kind begon ik snel met zelf liedjes schrijven. Was het bedtijd, dan zong ik mijzelf in slaap. Jaren later ben ik zelfs nog eens uitgeroepen tot beste liedjesschrijver van Zuid-Holland. Ik schreef er soms drie tegelijk, variërend van tearjerker ballad tot charlestonliedje.
Mijn broer was professioneel fluitist. Hij was meer van de theorie, ik meer van het gevoel en gehoor. Ik was twaalf toen hij mij meenam voor mijn eerste concert: Miles Davis. Door hem groeide ik op met de jazz van o.a. Pat Metheny, Brecker Brothers, Weather Report.
Krankzinnig goede muziek, intelligent en doorwrocht, de beste muzikanten van de wereld. Ik was er compleet door gevloerd. Dat gebeurde niet met pop. Tot Prince. Ik zat met mijn vader in de auto, we reden naar het zwembad en plots kwam Sign ‘O’ the Times op de radio. Prince begint te zingen, het kippenvel springt op mijn armen en ik vraag mijn vader de auto langs de kant van de weg te zetten. Luisteren. De tonaliteit, het simpele begin, de akkoorden; ik wist niet eens wie het was, maar toen mijn vader vroeg wat er zo bijzonder was zei ik ‘deze gast kan alles’. De fascinatie voor Prince is nooit meer opgehouden. Ik kan uren over hem en zijn invloed op de popmuziek praten en heb hem vaker live gezien dan welke artiest dan ook. Zo heb ik hem eens op één dag zeven uur zien spelen: de soundcheck, de show en de afterparty. Niemand had een grotere invloed op mij dan Prince. Hij is de trigger geweest om meer met muziek te gaan doen.
Muzikaal ben ik een veelvraat. Ik heb een fascinatie voor creativiteit, bewonder ambacht en geniet van de verrassing van wat komen gaat bij de vernieuwers in de muziek. Prince dus, maar ook Joni Mitchel, Kate Bush, Tom Waits en talloze anderen. Zij brengen met muzikaliteit en creativiteit iets in de wereld wat alleen zij kunnen maken. Zij breken de bestaande mal en creëren een nieuwe golf. Die spark tijdens het creëren, het eerste idee en de verwondering die er bij komt kijken als er plots iets is dat er eerst niet was, dat heb ik zelf altijd het leukst gevonden, zowel in mijn eigen muziek als mijn huidige werk.
Bij Amp.Amsterdam ben ik als Executive Creative Director eindverantwoordelijk voor alles wat we op creatief vlak doen. Dat kan muziek bij beeld zijn, maar ook een boodschap versterken met geluid. In die hoedanigheid komen alle muziekrichtingen langs. Het ene moment schrijf je een big bandliedje voor een Lotto-reclame, het volgende moment neem je met het London Philharmonic Orchestra op in Abbey Road of geef je het geluid van een Aziatische telecomgigant vorm. Er wordt iets gemaakt wat er eerst niet was. Wat er als kind al in mijn hoofd gebeurde mag ik nu doen met geweldige mensen op hoog niveau. Je bent misschien je hobby kwijt, maar je hebt er wel leuk werk voor teruggekregen.”
Beluister al Diederik zijn favoriete tracks:
Op de hoogte blijven over nieuwe muziek? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Meer weten over wat muziek & geluid kunnen beteken voor jouw merk? Mail dan naar Maurice.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!