Premium

Gouden Kalveren voor Hazazah en 100%, Michael Middelkoop nu ook commercialregisseur 100%

Michael Middelkoop maakte prijswinnende film met 100% en sluit nu ook aan als commercialregisseur. Hazazah won Gouden Kalf voor beste film.

'Dit is Geen Kerstfilm' van 100% won drie Gouden Kalveren

Regisseur Michael Middelkoop won afgelopen weekend drie Gouden Kalveren met de speelfilm Dit is Geen Kerstfilm, die in première ging tijdens het Nederlands Film Festival in Utrecht: voor Beste Regie Speelfilm, Beste Scenario Speelfilm en Beste Bijrol Speelfilm.

De voormalige artdirector, die hiervoor bij Czar op het roster stond, speelt graag met het bekende en het onverwachte, doordrenkt zijn werk met authenticiteit en multiculturalisme, en heeft een aanpak, waarmee hij net zo makkelijk commercials, korte films, speelfilms, TV-series en webseries maakt – waar hij zowel diverse filmprijzen als een Cannes Lion mee won. Na zijn studie Film in Amsterdam begon de Rotterdamse Middelkoop zijn creatieve carrière overigens bij bureaus als Saatchi & Saatchi, Happiness Brussels, Achtung! en Dawn, voordat hij definitief ging regisseren.

Perfecte timing

Gijs Determeijer, partner en executive producer van 100% (voorheen Halal, red.): ‘Met veel plezier hebben we afgelopen jaar gewerkt aan deze speelfilm. Het hele proces verliep zo soepel en het werken met Michael was een feestje. We zijn ook al twee andere speelfilms aan het ontwikkelen, dus het voelde niet meer dan logisch om ook commercials samen te gaan maken. De timing kon niet beter om dit nu aan te kunnen kondigen.

Ik ben sowieso super-enthousiast, ik heb ook altijd met veel plezier met hem samengewerkt toen Michael nog bij bureaus werkte, maar nu heb ik aan den lijve ondervonden dat hij een van de meest complete en ambitieuze regisseurs van Nederland is, die het maximale uit acteurs weet te halen.’

Middelkoop zelf over het dubbele nieuws: ‘De ambitie was om een publieksfilm te maken die met intelligente humor de moderne samenleving onder de loep neemt. Het winnen van drie Gouden Kalveren onderstreept voor mij niet alleen dat die ambitie waar te maken is, maar biedt ook een hoopvol perspectief. Het is tijd voor leuke, spannende en originele cross-over films, die én iets te zeggen hebben én commerciële waarde hebben.’

Weirdo/rellen

En over zijn overstap naar 100%: ‘Ik ben best wel een weirdo; een regisseur met een achtergrond als creatief. Ik word hongerig van een vette reclamecampagne, een geniale sketch of een goed script dat iets te zeggen heeft. Die honger kan ik maar op één plek stillen. Een plek die net zo divers is als ik. Ik ben heel blij om met 100% een nieuw hoofdstuk te openen en te rellen!’

(Lees onder verder over de winst van Hazazah.)

Michael Middelkoop in actie, fotografie Elmer van der Marel
Michael Middelkoop in actie, fotografie Elmer van der Marel
Bekijk de dankspeech van Middelkoop

Het echte leven met een lach en een traan

De andere Amsterdamse productiemaatschappij, Hazazah, won met De Terugreis (regie: Jelle de Jonge) een Gouden Kalf voor Beste Speelfilm en Beste Hoofdrol Speelfilm, vertolkt door Leny Breederveld.

Jeroen van den Idsert, executive producer en oprichter van Hazazah Film & Photography: ‘Het onderwerp van de film, dementie, is een onderwerp dat iedereen kent – van welke kleur, afkomst, leeftijd en geslacht je ook bent. Jelle (die voor commercials bij Holy Fools zit, red.) heeft de zwaarte en het verdriet dat toch om zo'n ziekte hangt, zo liefdevol en met humor verteld, net zoals het echte leven soms is. De manier waarop hij dit samen met scenarioschrijver Marijn de Wit heeft geschreven en met D.O.P. Joris Kerbosch gedraaid heeft ontroert en maakt je dan weer aan het lachen.

Voor Hazazah was dit vooral een verhaal over de liefde, dat ook de complexiteit van het echte leven met zich meedraagt, net zoals wij ook dit ook als bedrijf meemaken. Het is soms knokken, huilen en vallen en weer opstaan, maar de liefde om mooie of bijzondere verhalen te vertellen met lieve, leuke getalenteerde collega’s overwint uiteindelijk alles. En als je dan op zo'n avond tussen bijzondere makers als Steve McQueen, Paula van der Oest of Mathijs van Heijningen jr. en Michiel van Erp staat, en prachtige producties zoals De Joodse Raad of De Bezette Stad prijzen ziet winnen en je dan met het laatste Kalf, de  prijs voor beste Speelfilm wint, word je eerst wel een beetje stil, maar ontlaadt dat zich op een ongekende manier.

Eén mooi moment nog was vlak voor aanvang van het Gala, toen we met alle genomineerden samenkwamen. Daar waren ook twee oud-stagiaires van Hazazah, Koji Nelissen en Sander Verdonk. Zij waren met hun bedrijven Keplerfilm en NewAms ook genomineerd voor Beste Speelfilm (voor respectievelijk Hardcore Never Dies en De Jacht op Meral Ö., red.). Om die twee mannen daar op dat moment te zien maakte mij zeer gelukkig. Ik besefte toen: met deze twee sterke, lieve mannen, die zich opgewerkt hebben tot topproducenten en nu met ons in competitie zijn voor de hoofdprijs – dit wordt sowieso een topavond. Voor ons en anders voor Sander of Koji. A night to remember.'

‘Dit is Geen Kerstfilm’ zal te zien zijn vanaf 19 december op Prime Video.

‘De Terugreis’ trok meer dan 250.000 bezoekers naar de bioscoop en is al op Netflix te zien.

Jeroen van den Idsert links op de foto
Jeroen van den Idsert links op de foto, Leny Breederveld won een Gouden Kalf voor Beste Hoofdrol Speelfilm
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie