In aanloop naar de Dutch Creativity Awards brengt Adformatie in samenwerking met ADCN een serie interviews met de juryleden. De vijfde in de reeks is Nienke Dettmeijer: Global Lead, Marketing Strategy bij Spotify. Wat wil zij graag zien tijdens de awardshow?
'Dit is de eerste keer dat ik betrokken ben bij deze awards, dus er zijn heel veel dingen waar ik naar uitkijk. Ik hoop vooral verrast te worden door de magie van creativiteit en te ervaren hoe sommige van de beste creatieven van ons land op een innoverende wijze te werk gaan.
Verder zie je dat merken zich steeds meer richten op Gen Z, en ik kijk er naar uit om te zien hoe de creatieve wereld deze nieuwe consument benadert. Ook duurzaamheid staat hoog op de agenda en ik ben benieuwd of en hoe dit binnen het creatieve werk wordt vertaald.'
'Een visionair is een creatieve denker, met die creativiteit is hij of zij in staat om het onmogelijke te bedenken en dat op zo’n manier te brengen dat andere mensen er in geloven. Ik werk inmiddels bijna 10 jaar in een omgeving die is ontstaan vanuit het gedachtegoed van Daniel Ek. Zijn stempel en gedachtegoed vormen het dna van Spotify.'
'Door betrokken te zijn bij projecten die een verschil maken. Een goed voorbeeld is een project dat we in het Midden-Oosten hebben opgezet om vrouwen in de muziek meer kansen te geven. We zagen dat er te weinig vrouwen in de charts vertegenwoordigd waren en zijn toen een initiatief gestart om er voor te zorgen dat vrouwen op ons platform zichtbaarder werden. Ook buiten ons platform hebben we opleidingen aangeboden, netwerkmogelijkheden gecreëerd en marketingsupport gegeven. Dat we bij Spotify dit soort projecten kunnen bedenken en ook daadwerkelijk kunnen uitvoeren is iets waar ik oprecht gelukkig van kan worden.'
'Wat proberen we op te lossen?' is mijn standaard vraag. Dat klinkt misschien niet creatief, maar door deze vraag te stellen zet ik ons op scherp en breng ik het tot de kern. Daaruit kan creativiteit ontstaan.'
'De meest recente is onze eindejaarscampagne, Wrapped. Ik was dit jaar verantwoordelijk voor de business strategie en het uitrollen van deze campagne in meer dan 30 landen.
2020 was natuurlijk een totaal bizar jaar en vereiste dus een andere aanpak in tegenstelling tot voorgaande jaren. Het was erg belangrijk voor ons dat we de juiste snaar zouden raken. Normaal gesproken hebben onze campagnes een typische “Spotify tone of voice”, en hoewel dat er nog wel in zit lag de focus op het respecteren van de manier waarop artiesten, podcasters en de luisteraars zich het afgelopen jaar hebben gevoeld.'
'Bij Spotify ‘we can’t afford not to fail’. Dat past ook bij mij. Als iets niet lukt heb ik altijd een plan B. Ik blijf niet hangen in iets wat mis ging, ik zoek meteen een ander pad en neem mee wat ik geleerd heb van wat misging. Want twee keer dezelfde fout maken daar heb ik wel moeite mee. Ik stimuleer mensen om me heen ook altijd om risico’s te nemen en niet bang te zijn om op hun bek te gaan.'
'Het begint bij transparantie en het erkennen van een probleem. De lancering van de nieuwe categorie Diversity, Equity & Inclusion is enerzijds een goede stap, anderzijds hoop ik dat deze snel overbodig zal zijn. We zijn verhalenvertellers en we kunnen er voor zorgen dat onze verhalen op alle vlakken die er toe doen een positieve impact hebben. Wij kunnen het volgende hoofdstuk schrijven.'
'Luister om te begrijpen en niet om te antwoorden. De meeste mensen zijn bij het luisteren al bezig met het formuleren van een antwoord. Daarmee hoor je maar de helft van het probleem en geef je maar de helft van het antwoord.'
Lees ook:
- Felicitas Olschewski, Adidas: 'Een creatief visionair neemt geen genoegen met dat wat al is'
- Dutch Creativity Awards biedt plek voor iedereen met creatieve ideeën
- ADCN lanceert de vernieuwde Dutch Creativity Awards
- ADCN Lampen en Spin Awards worden samen Dutch Creativity Awards
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!