Automerk Lynk & Co presenteert zichzelf in Europa als de disruptor van de automotive-branche. Om de toetreding tot de markt kracht bij te zetten lanceert het Chinees-zweedse mobiliteitsmerk de bijna poëtische campagne ‘96%’. Lynk & Co heeft gekozen voor het internationale productie en fotografie bureau Halal als creatief partner. Het bureau, met kantoren in Berlijn en Amsterdam is verantwoordelijk voor de gehele campagne van het automerk.
Halal zegt dat het de opdracht kreeg om een purposeful campagne te ontwikkelen die het verhaal van Lynk & Co presenteert de ‘betere mobiliteitsoplossing’ voor de nieuwe generatie. Een generatie waarvan het automerk verwacht dat die zoekt naar flexibiliteit en purpose als het om auto-eigendom gaat. De titel staat voor de tijd die een auto niet gebruikt wordt.
Lynk & Co aanbod
De eerste auto van Lynk & Co die beschikbaar is in Europa is de 01. Het merk wil zich onderscheiden van de concurrentie door de auto aan te bieden met een abonnementsstructuur, tot maximaal 500 euro per maand. Dit bedrag wordt lager als de auto meer gedeeld wordt, om zo in te spelen op groeiende vraag van de deeleconomie-generatie die meer bezig is met het welzijn van de wereld.
De 96%-campagne
De gelanceerde campagnefilm ‘96%’ is geregisseerd door Caroline Koning en fotograaf Olya Oleinic. Halal was verantwoordelijk voor zowel de ontwikkeling als de productie. Roel Oude Nijhuis, managing partner bij Halal zegt dat de samenwerking met Lynk & Co het bureau de mogelijkheid biedt het creatieve talent van het bureau tot bloei te laten komen. ‘Lynk & Co wil de status quo van de auto-industrie uitdagen, een branche die nog erg conservatief is. Dit past natuurlijk perfect bij ons creatief grensverleggende bureau.’
De titel 96% toont het probleem van de traditionele auto industrie, stelt Lynk & Co. Dit is het uitgangspunt voor de campagne, want de wereld staat nooit stil. Halal laat met de commercial zien wat er zou gebeuren als dit wel zo zou zijn.
De 96%-commercial
De campagnefilm 96%
Regisseur Koning vindt dat het inzicht dat auto’s 96 procent van de tijd stilstaan mensen aan het denken moet zetten hoe om te gaan met de ‘natural resources’ en in dit geval hoe om te gaan met mobiliteit. ‘Ik wilde dat de film aanvoelt als een mobiliteitsgedicht, een abstract visueel verhaal dat het probleem van de huidige auto-industrie aankaart, en de nieuwe oplossing presenteert. Normaal tonen automerken snelheid, of technologische voordelen als selling points. Wij tonen de missie van Lynk & Co om het merk zo te verbinden met de doelgroep die verandering wil en anders wil autorijden.’
De campagne is te zien in Zweden, Duitsland, België, Italië , Frankrijk, Spanje en Nederland.
Lees ook: