CMO’s zijn zich er sterk van bewust dat ze direct moeten bijdragen aan de bedrijfsresultaten en dit, zeker met de nieuwe digitale mogelijkheden, ook kunnen. Maar zich ervan bewust zijn is slechts één stap naar complete digitale transformatie. CMO’s moeten hun denkwijze volledig omdraaien en wel op twee gebieden:
1. Van strategische planning naar een flexibele strategie
Het gedrag van consumenten verandert razendsnel, bedrijven moeten daar op kunnen anticiperen en meebewegen.. Daarom is werken in silo’s geen optie meer, het gaat om samenwerking tussen verschillende afdelingen en disciplines. Daarnaast moet beter worden geluisterd naar klanten via onder meer social media en het aanbod hierop af te stemmen.
Test en optimaliseer
Test het, implementeer het en pas het aan Flexibele of ‘agile’ CMO’s houden van snelle en direct toepasbare verbeteringen. Ze wachten niet totdat het perfect is, ze testen campagnes zodat ze zien wat werkt en passen het vervolgens aan om het nog beter, sneller en goedkoper te maken. Zet ook eens kleine en snelle testcampagnes in. Dit beperkt de kosten en zo heb je de mogelijkheid om te leren zonder al te veel risico. Test bijvoorbeeld een klein segment of neem een subset van je diensten en zet dit af tegen andere aanbiedingen. Na het testen op kleine schaal kan de marketingmix worden geoptimaliseerd en kun je het groots uitrollen. Starbucks test bijvoorbeeld voortdurend nieuwe technologieën zoals het verkorten van wachttijden door mobiele betalingen mogelijk te maken.
2. Van merkcampagnes naar optimale inzet van technologieplatformen
CMO’s moeten hun merkbeloften en waarden kunnen integreren in hun technologieplatform, dit is immers vaak het eerste ‘gezicht’ dat consumenten zien. Technologische mogelijkheden moeten voor alle touchpoints worden geoptimaliseerd. De nieuwe CMO moet datamanagement, analytics en operations met elkaar laten samensmelten. Dit betekent dat er nauw samengewerkt moet worden met de CIO en dat integratie van CRM-systemen met andere tools noodzakelijk is zodat consumentendata volledig kan worden benut. De klant ziet één bedrijf en het bedrijf heeft een volledig beeld van de klant. Zo kan met de beschikbare data beter ingespeeld worden op alle
stappen in de customer journey.
Betere resultaten
Gebruik ook alle mogelijkheden van realtime meten, analyse en reactie. Het combineren van analytics en performance data in één platform zorgt ervoor dat er snel aanpassingen gedaan kunnen worden en resultaten worden verbeterd. Het platform moet inbound en outbound marketing koppelen met self-service websites en mobiele apps en tegelijkertijd het contact center en sales professionals snel van de juiste informatie voorzien. Integreer bijvoorbeeld ook Radio frequency (RF) technologie. Dit kan zeer interessante mogelijkheden bieden.
Succesvolle transformatie
Kortom er zijn voldoende uitdagingen en vooral kansen voor de CMO, maar dan is er wel een verandering van de mindset nodig. Hoe weet je nu of je jouw functie als CMO voldoende hebt getransformeerd om succesvol te kunnen zijn in de digitale wereld? Als je zorgt voor gedifferentieerde, persoonlijke klantervaringen, een gestroomlijnde operatie en nieuwe digitale business modellen hebt ontwikkeld. De tools en mogelijkheden zijn er, pak ze op en bouw er je business case mee!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!