Dit blijkt uit het ‘Personalization and Privacy Report’ van SAS. Daarnaast laat het onderzoek zien dat consumenten vinden dat bedrijven niet voldoende duidelijkheid geven over hoe zij omgaan met hun data. Slechts 15% van de Nederlandse consumenten vindt dat bedrijven open en transparant zijn over hun databeleid.
Wereldwijd geeft 62% aan zich vaker af te vragen wat bedrijven doen met hun persoonlijke data. 33% van de West-Europeanen zegt dat ze het gevoel hebben helemaal geen controle te hebben over wat bedrijven met hun data doen. In Nederland is dit 30% en in Frankrijk zelfs 42%.
Vrouwen maken zich meer zorgen
Leeftijd, inkomen en geslacht spelen een rol bij de onderzoeksresultaten. De meer welvarende, vrouwelijke respondenten (61% tegen 56% van de mannen) die ouder zijn dan 40, houden zich vaker bezig met de vraag hoe hun informatie wordt gebruikt. Het is dan ook niet verrassend dat deze groep het meest angstig is over de beveiliging van data op de apparaten die zij gebruiken. Bijna zes van de 10 consumenten heeft er bezwaar tegen dat er data wordt verzameld via hun smartphone (57 procent), PC/laptop (56 procent) of tablets (55 procent). Ze maken zich veel minder zorgen over technologie die in winkels wordt gebruikt of wearables die data verzamelen.
Bedrijven doen niet genoeg om data te beschermen
Consumenten leggen de verantwoordelijkheid voor hun persoonlijke informatie rechtstreeks bij de bedrijven die het verzamelen. De perceptie is echter dat bedrijven niet genoeg doen om de data van consumenten veilig te stellen. Slechts 25% van de respondenten heeft het gevoel dat bedrijven zorgvuldig omgaan met hun data. Verder vindt men dat bedrijven niet duidelijk zijn over hun beleid in het gebruik van persoonlijke data en wijzigingen daarin. Zo is namelijk slechts 27 procent van mening dat bedrijven klanten goed informeren over beleidswijzigingen (tegen 34 procent wereldwijd), en slechts 20 procent vindt dat bedrijven open en transparant zijn over hun beleid. In Nederland is dit met 15% zelfs nog lager.
“Bedrijven moeten digitaal betrouwbaar zijn in de ogen van hun klanten”, zegt Wilson Raj, Global Customer Intelligence Director bij SAS. “Om dit te bereiken heb je digitale expertise op directieniveau nodig. Alleen dan kunnen ze succesvol de dunne lijn bewandelen tussen het realiseren van de bedrijfsvoordelen met personalisatie en het beschermen van klantdata.”
Meer informatie over hoe bedrijven beter tegemoet kunnen komen aan de behoeften op het gebied van data en privacy? Bekijk dan de webcast Mobility, Vulnerability and the State of Data Privacy.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!