Premium

Ambassadors en Amp.Amsterdam gaan samenwerken: ‘Groter, vooruit, internationaler’

Nee, getrouwd zijn ze niet. Maar er is fors geïnvesteerd om als één te kunnen opereren, zeggen Halbo van der Klaauw en Joost Haartsen.

Halbo van der Klaauw en Joost Haartsen
Credits: Zon van Noordwijk
In het persbericht wordt gesproken van een ‘strategische samenwerking’. Wat houdt dat precies in?

Joost Haartsen, eigenaar en managing director van sonic branding company Amp.Amsterdam: ‘Dat de samenwerking in ieder geval een stuk serieuzer is dan dat we een paar projecten samen gaan doen. Meer specifiek betekent het dat als klanten met ons allebei willen werken wij voor hen één partij vormen. Daarnaast houden wij eigen klanten die alleen sound en muziek of een geluidsidentiteit nodig hebben en houdt Ambassadors eigen klanten die alleen beeld nodig hebben. Dat we de samenwerking “strategisch” noemen, heeft er ook mee te maken dat we op onze vakgebieden beide toekomstgericht zijn en van toegevoegde waarde voor klanten willen zijn. Dus niet alleen uitvoeren, maar ook meedenken over een campagne. Die toegevoegde waarde hopen we ook voor elkaar te gaan hebben.’

Hoe zou zo’n strategische samenwerking eruit kunnen zien?

Haartsen: ‘Wij hebben bijvoorbeeld ook een dergelijke samenwerking met Universal Music (het grootste muziekconcern ter wereld, tevens aandeelhouder van Amp.Amsterdam, red.). Daar hebben we beiden voordeel bij: wij zijn exclusieve “sync partner” in de Benelux. Als een bureau of merk muziek van Universal Music wil gebruiken, gaat dat via ons. En zij – en hun artiesten en componisten – hebben via ons directe toegang tot merken en de reclamewereld.’

Halbo van der Klaauw, medeoprichter van creative production studio Ambassadors‘Het strategische zit ‘m ook in de geïntegreerde aanpak, waarbij beeld en geluid niet na elkaar, maar tegelijk worden gemaakt waardoor ze elkaar extra versterken. Ik vind het richting klanten heel belangrijk om dat te kunnen bieden. En we zijn beiden inderdaad flink bezig met de toekomst van craft. Er gebeurt zoveel op het gebied van beeld, geluid en AI.’

Ambassadors had al een sound- en muziekafdeling, maar die heeft zich onlangs afgesplitst onder de naam Public Audio. Moest je noodgedwongen op zoek naar een nieuwe partner?

Van der Klaauw: ‘Nee, want dit wist ik al twee jaar. Public Audio (met voormalig Ambassadors-partners Ed Meijaard, Sebastiaan Roestenburg en Rens Pluijm, red.) wilde kleiner en specialistischer opereren. Ik wilde – en wil – groter, vooruit, internationaler en bijvoorbeeld meer in New York gaan doen, waar we ook al een vestiging hebben en Amp.Amsterdam niet-toevallig ook.

‘Het klopt dat andere partners als Ton Habraken (oorspronkelijk medeoprichter, red.), Vincent Lammers (nu Buck Amsterdam, red.) en Sander Heeroma (die de live-action tak van Ambassadors leidde, red.) de afgelopen jaren ook weg zijn gegaan. Maar daarvoor in de plaats hebben we bijvoorbeeld creative director Justin Blyth en Christel Hofstee, die Head of Production bij Halal was en nu general manager bij ons is. Bedrijven evolueren en dat is ook bij ons ook gebeurd. Wij richten ons in toenemende mate ook op de enorme onderstroom aan content- en digitale assets die vooral internationale merken nodig hebben. Hoe organiseer je dat? Dat doen we al tien jaar met onze zelfontwikkelde Cube en inmiddels voor klanten als Booking.com, Philips, Uber, TBWA\, VodafoneZiggo en eBay. Je moet je voorstellen dat merken voor online soms honderden afgeleide versies van een film nodig hebben, voor vijftig landen en met vijftig verschillende stemmen – daar komt Amp.Amsterdam ook bij om de hoek kijken.

Begrijp me niet verkeerd: een mooie film maken blijft het allermooiste wat er is; craft zal altijd de basis blijven van wat we doen. Maar hoe je dat vervolgens met de nieuwste technieken creatief doorvertaalt naar al die assets – creative scaling noem ik dat – vind ik als ondernemer óók heel interessant.’

In het persbericht staat ook dat de samenwerking met één kop koffie beklonken was. Waarin zat ‘m precies de klik?

Haartsen: ‘Ik kende Halbo eigenlijk helemaal niet goed, maar er waren al wel wat lijntjes tussen Ambassadors en ons. Diederik (van Middelkoop, creative director en partner Amp.Amsterdam, red.) en Diederik (Veelo, general manager Cube en partner Ambassadors, red.) kenden elkaar al. En Marco Baaij, die bij ons werkt, werkte hiervoor bij Ambassadors.  Daar kwam bij dat de markt erg in beweging is, we weg moesten uit ons pand en al bezig waren met de Herengracht 433. Dat terwijl Ambassadors een vestiging heeft op Herengracht 425. Dus toen we koffie gingen drinken, viel het allemaal heel vanzelf op z’n plek. De klik zit ‘m in de liefde voor craft en de ambitie om er voor klanten en daarmee voor onszelf het maximale uit te halen.’

De klik zit ‘m in de liefde voor craft

Gaat Ambassadors erop vooruit?

Van der Klaauw: ‘Jazeker. De spirit is heel erg vooruit gericht. De liefde voor craft is inderdaad groot en we staan allebei open voor de nieuwste technologie – zoals technologie als middel altijd een belangrijke rol heeft gespeeld bij craft. Simpel gezegd kunnen zelflerende computers dankzij AI steeds meer zelf voor je gaan doen. En daarmee kunnen wij klanten beter bedienen. Los daarvan: als je je dat niet eigen maakt, word je op termijn links en rechts ingehaald. Maar het is vooral ook heel leuk om voor te lopen.’

Wat is los van het geïntegreerde aanbod de toegevoegde waarde van de samenwerking voor Amp.Amsterdam?

Haartsen: ‘Het is mijn missie om muziek en merken bij elkaar te brengen. Daarom ben ik Amp.Amsterdam in 2013 begonnen. Merken zijn voor de muziekwereld een belangrijk platform. Vaak komen muziek en geluid tot mijn frustratie pas als laatste aan de beurt in het maakproces, maar soms lukt het ook om met merken zelfs hits te creëren, zoals vorig jaar met Interpolis, Wefilm en Snelle over appen op de fiets (de campagne won dat jaar de Grand Prix bij de Dutch Creativity Awards, red.).

'Wij werken al voor internationale klanten als het Amerikaans WebEx en Indonesische Go-Jek, maar met Ambassadors hoop ik dat nog beter, professioneler en internationaler te kunnen gaan doen. Om zo’n innige samenwerking aan te gaan met een beeldpartij, is voor aan audiopartij ook vrij uniek; tenminste, ik heb daar niet eerder van gehoord, ook internationaal niet.’

Van der Klaauw: ‘En andersom kunnen wij bijvoorbeeld veel van Ambassadors leren op het gebied van muziekrechten, zeker met het oog op al die assets. Dat is enorm gecompliceerd, een craft op zich, maar Amp heeft zulke data. Echt van toegevoegde waarde voor ons. Over “innig” gesproken: we hebben tussen de twee vestigingen op de Herengracht een directe kabel laten aanleggen om optimaal te kunnen samenwerken. Zoals we ook allebei hebben geïnvesteerd in de soundstudio’s. Dat zegt ook wel iets over onze intenties.’

Haartsen, met een twinkeling in zijn ogen: ‘Het is als ondernemer ook gewoon weer spannend om een nieuw avontuur aan te gaan; hoe sluit je de systemen en workflows op elkaar aan, hoe gaan we om met beide culturen? Gelukkig leven we in een tijd, waarin flexibiliteit de norm is. Tegelijkertijd moet je ook zorgen voor sociale verbinding.’

Hoe ziet de ideale combi-klant van Ambassadors X Amp.Amsterdam eruit?

Van der Klaauw: ‘Dat kan iedereen zijn die een prachtige film wil en een beetje budget heeft. Dat kan Droga5 zijn, maar het is ook fantastisch werken met Booking.com op het gebied van die onderstroom – die willen echt mee veranderen. Maar ik vind het ook geweldig werken met Ahold en TBWA\, waarmee we nu een kerstfilm maken. Het zou perfect zijn om zo’n project een keer samen met Amp.Amsterdam te kunnen doen.’

Haartsen: ‘Het liefst zou het een internationale klant zijn voor wie we én die superfilm maken én die hele onderstroom samen voor onze rekening nemen.’ Met een knipoog richting Van der Klaauw: ‘Wij werken op het moment trouwens mee aan drie kerstfilms.’

Wanneer is de samenwerking geslaagd?

Van der Klaauw: ‘Als we bij elkaar de deur in- en uitlopen.’

Haartsen: ‘Ik zal het wat concreter maken: als we in deze constellatie een wereldwijde craftprijs winnen.’

Van der Klaauw: ‘En als we samen een Super Bowl-commercial maken.’

Haartsen: ‘Wij hebben al aan twee Super Bowl-commercials meegewerkt, voor Butterfinger in 2016 en Let it Go voor Audi vorig jaar.’

Van der Klaauw lacht: ‘Dan sluit ik me aan bij het winnen van die prijs. Dan komt die Super Bowl-commercial vanzelf nog wel langs.’

Amp & Amb

Creative production studio Ambassadors is opgericht in 2007, heeft tachtig fte, twee vestigingen in Amsterdam en één in New York en klanten als TBWA\, Wieden + Kennedy, Adidas, Veloretti, Booking.com, VodafoneZiggo en eBay. Hun mantra: ‘Of het nu designers zijn die met programmeurs samenwerken, of een visualeffectsteam is dat met een componist aan een klus werkt, alle Ambassadors werken samen om verhalen magisch te maken en de creatie van alle digitale assets optimaal te stroomlijnen.’

Sonic branding company Amp.Amsterdam is opgericht in 2013, heeft vijftien fte, vestigingen in Amsterdam en New York, een exclusief samenwerkingsverband met Universal Music en klanten als Axe, WebEx, AKQA, TBWA\, Telkomsel, Go-Jek, Nederlandse Loterij en bol.com.

De elevator pitch: ‘Amp.Amsterdam bestaat uit een team van insiders op het gebied van muziek die hun passie en kennis gebruiken om de kloof tussen merken en muziek op wat voor manier te dichten en ontwikkelt onder meer geluidsidentiteiten, produceert en licenseert muziek voor commercials, en is een sound design en audio-postproductiebedrijf.

De omzet van beide partijen ‘loopt in de miljoenen’, aldus Van der Klaauw.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie