In aanloop naar de Dutch Creativity Awards brengt Adformatie in samenwerking met ADCN een serie interviews met de juryleden van de Dutch Creativity Awards.
De derde in de reeks is Lode Schaeffer, creative director, eigenaar van Indie en jurylid bij het onderdeel Communications. Wat wil hij als creatief graag zien aankomende awardshow?
‘Naar alles wat nieuw is en verrast. Nieuw talent, nieuw werk met nieuwe invalshoeken en aanpakken. Die inzendingen gecombineerd met de visie daarop van de andere juryleden maakt jureren altijd weer een leerzame en verrijkende ervaring.’
‘Vorig jaar is lang geleden in ons vak hoor. Ik weet wel wat ik dit jaar goed vond. De Greenpeace-campagne die Dawn ontwikkelde, of het design van 'Nowhere' houden onze industrie levend.’
‘Werk dat weer anders is dan alles wat we kennen. Dat stappen vooruit zet. Ons vak vervalt soms in maniertjes en herkenbare stijltjes. Maar binnen die vaste routines worden nog steeds goede dingen gemaakt, toch bewonder ik creatieven die hun eigen weg kiezen en nieuwe trends zetten nog steeds het meest.’
‘Van de mensen bij Indie. Dat zijn allemaal supertalentvolle, betrokken mensen, die iedere dag weer zoveel energie brengen om zo goed mogelijk werk te leveren. Onze cultuur is aanstekelijk, moet ik zeggen.
Wij, onze klanten en de mensen met wie we werken jutten elkaar telkens op en dat zorgt ervoor dat iedere dag voelt alsof het m’n eerste dag is. Volgens mij is dat het hoogst haalbare voor een creatief.’
‘Verras.’
‘Naast het feit dat ik een creatief ben, heb ik ook nog eens het geluk dat ik ondernemer ben.
Tegenslag is voor mij een onderdeel dat ondernemen spannend maakt, tegelijkertijd is het een kans om pal achter mijn geloof in, eigen en Indie-creativiteit te staan. Ik weet dat we altijd iets nieuws kunnen verzinnen... er is altijd een weg vooruit.’
‘Als creatief wil ik creëren. Nieuwe dingen maken, onbekende wegen uitproberen, maar ook bouwen aan een cultuur. Mensen bij elkaar brengen die dingen kunnen die ik zelf niet kan zodat daar weer mensen op afkomen die nooit op mij alleen waren afgekomen.’
‘Het snelle antwoord is: ons talent gebruiken om onze klanten en hun klanten aan te zetten om anders over dingen te gaan nadenken. Zo is het ook echt. Toch vervalt dat nog te vaak in een soort van salon-activisme. Dat is een te eenvoudige scheiding tussen goed en fout. Het begint bij eerlijk zijn: waarom is de gehaktstaaf nog steeds de meest verkochte snack bij benzinestations? Waarom kunnen we niet wachten en vliegen we met mondkapjes op alweer naar allerlei vakantiebestemmingen?
Pas wanneer we durven te erkennen hoe de mens in elkaar steekt kunnen we aan serieus inhoudelijke oplossingen werken.’
‘Ik heb het geluk dat ik met veel goeie mensen werk. Daar leer ik altijd van, dus het beste advies is lastig te noemen. Maar ik heb wel een paar favoriete learnings: Leidt mensen op, zodat ze kunnen gaan, behandel ze zo goed, dat ze willen blijven. Verder: Geld is gestolde energie maar ook: winst en verlies zijn verraderlijk. Als je wint ben je geen God, als je verliest ben je geen mislukking.
Inzenden Dutch Creativity Awards
Inzenden voor Dutch Creativity Awards kan nog tot en met 2 juli.
Lees ook:
- Felicitas Olschewski, Adidas: 'Een creatief visionair neemt geen genoegen met dat wat al is'
- Bekijk hier het Dutch Creativity Awards-dossier
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!