De taal van social: zo produceer je content die scoort

Snelle content wordt steeds meer de norm op social media. Wat maakt het zo interessant, nuttig én niet onbelangrijk: hoe maak je het?

Het social media landschap verandert de afgelopen jaren in een ongekend tempo - soms harder dan de meeste bureaus kunnen bijbenen. Knipper één keer met je ogen en opeens zijn rechthoekige, homemade video’s in het tempo van een sneltrein met een ogenschijnlijk lage productiewaarde de norm. Knipper nog een keer met je ogen en plotseling wordt content gemaakt door computers in luttele seconden, waar mensen daar een hele dag over doen.

Vandaag de dag is snelle videocontent the name of the game in social media. Snel, zowel in het tempo van de video’s als de manier waarop ze geproduceerd worden. Dat biedt enorm veel mogelijkheden, maar tegelijkertijd ook uitdagingen. Want zelfs bij de meest vooruitstrevende bureaus wordt er vaak nog gedacht in grootschalige producties en lange draaidagen. Ook zijn klanten geregeld nog niet klaar voor de User Generated Content-look die snelle content met zich meebrengt. Dus wat maakt snelle content dan zo interessant en nuttig én hoe maak je het?

“Growth is an objective. Reels are a language.”

Bovenstaande quote werd geopperd tijdens de afgelopen Meta Summit door één van de keynote-sprekers, en deze omvat de essentie van het huidige social media-landschap. Reels, TikTok video's, en social platformen in de breedste zin van het woord, hebben ieder hun eigen taal. Het moment dat je op een dergelijk platform verschijnt en een andere taal of vreemd dialect spreekt, ben je als merk logischerwijs moeilijk of zelfs niet te verstaan. Het gevolg? Mensen nemen niet de tijd om naar je te luisteren en scrollen door.

Het belang van de juiste taal spreken zie je terug in de effectiviteit van de content. Op Instagram en TikTok spreken we de volgende taal:

  • We praten niet met woorden, maar met memes; 
  • Het ziet eruit alsof het op een mobiel gemaakt kan zijn;
  • We maken gebruik van trending sounds;
  • In de eerste 2 seconden zit een scroll-stopper;
  • Iedere 2 tot 5 seconden gebeurt er iets zodat je blijft kijken;
  • Voelt authentiek, zo min mogelijk commercieel;
  • Roept een gevoel van herkenning op;
  • Met een knipoog of gezonde dosis humor.

Binnen deze nieuwe grenzen schuilt enorme potentie voor creativiteit. Meer dan een iPhone heb je niet nodig. Om ook de grenzen van onze eigen creatives verder te verleggen, organiseren we bij Somention vaak workshops voor snelle content. We delen inspiratie en gaan vervolgens direct zelf aan de slag om content te maken. Binnen drie kwartier werden de concepten bedacht en uitgevoerd. Het is verbazingwekkend wat er in zo’n korte tijd wordt opgeleverd. En dát was nou precies het punt: creatieve content is sneller gemaakt dan je denkt.

En met die mindset kijken we altijd naar ons werk. Het is niet voor niets dat we onszelf social frontrunners noemen. Dit betekent dat we voorop willen lopen in alles wat we doen. Testen, proberen, bijsturen en weer door. Alle innovaties op het gebied van social media en technologie willen we zo snel mogelijk integreren in onze workflows. Het bijhouden hiervan is één ding, maar de grootste uitdaging ligt bij onze klanten. Hoe krijgen we hen hier op de juiste manier in mee? Want dingen anders doen dan je gewend bent, dat is best spannend. 

Door middel van inspiratiesessies en academies nemen we klanten mee in de nieuwste trends. Hebben ze toch nog iets extra’s nodig om compleet overstag te gaan? Dan schieten we een pilot. Gewoon om te testen of het werkt. Met de juiste resultaten trek je ze snel genoeg over de streep. De meeste viral content die we hebben ontwikkeld, gebeurt gewoon inhouse. Met een impulsief idee, het liefst nog op de dag zelf geschoten. Ook met minder resources, meer resultaat behalen? Dat kan! Zorg voor de juiste mindset, snap de taal van social en durf snel te produceren. Daarmee maak je het verschil. 

Door Jaïr Cijntje, Creative Copy @ Somention

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →