Audio only Rooms op Facebook ready for take off 🚀
Na de komst van Clubhouse en Twitter Spaces, kan Facebook natuurlijk niet achterblijven als het om audio-only-gesprekken gaat. Het platform staat daarom op het punt om zich óók te mengen in het strijdveld. Voor Facebook is het geen al te grote stap, want in mei 2020 lanceerden ze al de functie Messenger Rooms waarin je videogesprekken kan starten, volgen en eraan deelnemen. De nieuwe update voegt simpelweg een audio only-optie toe.
Een Facebook Developer geeft alvast een sneak preview. Zoals hieronder is te zien, zijn er twee nieuwe toevoegingen: de mogelijkheid om een live audiogesprek te starten waar gebruikers naar kunnen luisteren en de optie om een privégesprek te starten voor een specifiek aantal gekozen mensen.
Zal het gaan werken op Facebook? Grote kans. Er bestaan namelijk grote communities op het platform. Groepen op Facebook hebben veel engagement met maandelijks zo’n 1,8 miljard gebruikers. Gaat dit de boel opschudden in live-audioland? 🎙
Snapchat laat het geld rollen 💰
In november 2020 lanceerde Snapchat ‘Spotlight’. We schreven er al eerder over in #Lekkersociaal nummertje 24 van vorig jaar, maar de bal is nu écht gaan rollen. Of moeten we zeggen: het geld…? Want zoals aangekondigd, steekt Snapchat veel geld in de functie, en creators merken dat! Zo heeft de creator Evan Alberto al bijna 1 miljoen verdient met Snapchat Spotlight. Maar wat was Snapchat Spotlight ook alweer en wat moet je doen om geld te verdienen?
Op de Spotlight pagina worden virale video’s uitgelicht en het is voor iedereen mogelijk om hierop te verschijnen. 🔦 Als je een video instuurt, wordt er eerst naar gekeken door een moderator. Wil je dat jouw video snel wordt opgepikt? Hou dan rekening met de volgende punten:
-
Je mag alleen een video insturen, geen foto’s;
-
Zorg ervoor dat de video verticaal is en maximaal 60 seconden duurt;
-
Gesponsorde video’s zijn niet toegestaan;
-
Wees creatief met de Snap-lenzen en voeg gif’s toe.
Wil je écht viraal gaan? Blijf dan inhaken op trends, wees origineel en creatief. Snapchat probeert de jonge doelgroep aan zich te blijven binden en geeft de strijd met concurrent TikTok dan ook niet zomaar op. Anders dan bij dit platform, kan er binnen Spotlight niet gereageerd worden onder de video’s.
Sta je dan eenmaal op de Spotlight pagina, dan is het natuurlijk leuk om er een zakcentje aan over te houden. Snapchat kijkt hiervoor naar de meest succesvolle video’s en geeft een bedrag op basis van het aantal weergaven. Dus wees creatief en wie weet ga jij viraal! 🔥
Insta updates!
Relevant blijf je alleen als je met nieuwe features komt. Dat weet Instagram maar al te goed. Op dit moment zijn er dan ook veel nieuwe ontwikkelingen in een testfase. Wat je aankomende tijd kunt verwachten, hebben we voor je op een rijtje gezet. ⬇️
Storytags voor reshared feedposts en Reels
Instagram heeft het liever niet, feedposts die worden gedeeld in stories. De functie onbruikbaar maken doen ze niet, maar Instagram gaat dit soort acties wel duidelijker maken. Instagram experimenteert namelijk met het toevoegen van labels aan stories waarin een feedpost wordt gedeeld. De afbeelding of video uit de feed krijgt het label: ‘Reshared Post’. Ook wordt er getest met het label ‘Created with Reels’. Eerder maakte Instagram alleen gebruik van het label ‘Sponsored’ in advertenties.
De labels zijn duidelijk te zien onder de de profielnaam en -foto. Insta hoopt hiermee dat gebruikers van de app het rommelig vinden ogen en het daarom minder vaak zullen doen. Weerhoudt een label Instagrammers ervan om een feedpost te delen in hun story? De tijd zal het leren!
Stories opslaan als draft
Volgens Instagram is het de meest gevraagde functie van Instagram gebruikers: de mogelijkheid om stories op te slaan als draft. Nu is het alleen mogelijk om je story direct te plaatsen of als afbeelding te downloaden. Het nadeel is dan dat stickers of tags niet meer clickable zijn. Ook is opslaan als draft al mogelijk voor Reels. Begrijpelijk dus dat er veel vraag is naar de draft functie voor Stories. Wanneer we de functie precies kunnen verwachten, is dus nog even afwachten, maar het zal er ongeveer zo uit komen te zien.
Insta voor kids
We leven in 2021 en de kinderen van nu groeien vaker op met een smartphone dan met buiten stoepkrijten en verstoppertje spelen. De jonge smartphonegebruikers willen dan ook graag contact houden met vrienden op Instagram. Er is alleen één probleempje: kinderen jonger dan 13 jaar kunnen zelf geen Instagram account aanmaken. Het platform gaat hier misschien wel verandering in brengen. Adam Mosseri, Head of Instagram, bevestigt dat er een versie onderweg is voor de jonge gebruikers, want ook deze generatie staat te popelen om foto’s en video’s te delen. De app voor de jonge gebruikers is uiteraard transparant en toegankelijk voor ouders om de leiding te kunnen houden.
Wij zijn Blauw Gras, aangenaam! Als één van de eerste dedicated social content bureaus weten wij als geen ander waar mensen echt voor in beweging komen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!