TikTok heeft sinds deze week meer dan 1 miljard gebruikers. Het kondigt in eerste editie van TikTok World veel nieuwe features aan. Instagram en TikTok publiceren hun feestdagen-guides
Nieuwe feature overload!
Het TikTok World event barstte los met een hele lijst aankondigingen van nieuwe features, onderverdeeld in oplossingen voor creator partnerships met merken, commerce en advertising. Onze favorieten? TikTok Brand Lift Studies, Spark Ads en Live Commerce.
TikTok x David Ma(sterclass)
Een ander onderdeel van het TikTok World-programma was de masterclass van creator en filmregisseur David Ma. In een korte video van 8 minuten behandelt hij het vraagstuk ‘Hoe zorg ik dat mijn content verslavender en leuker is om te kijken?’ en praat hij jou in 6 tips bij over het maken van branded content speciaal voor TikTok. Want we weten inmiddels het TikTok mantra “Don’t make ads, make TikToks”.
-
Short Storytelling
- Experimenteer met nieuwe, creatieve manieren van filmen, gebruik filters, overgangen en leuke edits. Speel ermee en houd zo je publiek geëntertaind! Om dit nog makkelijker te maken werkt TikTok nu met Vimeo en Canva samen voor speciale TikTok templates. Easy does it!
-
Made for community
- Omarm eerder de subculturen en niche-communities dan ‘het grote publiek’. Denk hierbij aan #FoodTok, #TechTok of #AnimeTok. Door je te focussen op een kleine demografie/subcultuur met mogelijke cross-over naar een andere subcultuur bereik je uiteindelijk een veel groter publiek.
-
Gebruik comments om nieuwe content te maken
- Comments vertellen je hoe content wordt ontvangen en leren je vooral wat mensen nog meer van je willen zien, een gratis content briefing!
- Door de interactie op te zoeken in de comments creëer je niet alleen een hogere engagement, hier vind je tevens een bron aan inspiratie. Ook nodig je zo anderen sneller uit om ook een comment achter te laten.
-
Laat soms je contentkalender los
- Door af en toe af te wijken van het pad van de content kalender en wat reactieve content te plaatsen heeft jouw publiek het gevoel dat ze gehoord worden waardoor zowel de connectie als de engagement sterker worden.
-
Co-creëren kun je leren
- David geeft ons 3 tips over het werken met creators:
- Wanneer je werkt met meerdere creators, maak voor elke persoon een briefing op maat.
- Wees geen ‘helicopter parent’; laat een creator vrij in zijn/haar creatieve proces, zo krijg je uiteindelijk de meest ‘echte’ content. Geef duidelijke grenzen maar laat de creator vooral zichzelf zijn. Zij hebben niet voor niets een groot bereik met veel engagement.
- Laat een creator meedenken in het creatieve proces en voorkom zo dat de content er uit ziet als een influencer op een billboard.
-
Maak behind the scenes content
- Dit hoeft niets speciaals te zijn, film gewoon op je telefoon een behind the scenes en laat erna het eindproduct zien. Mensen vinden het enorm leuk om het proces dat achter het eindproduct zit te bekijken!
Alles weten over de TikTok World update? Klik hier.
Tiktok en Instagram lanceren Holiday Guides
Pepernoten liggen weer in de winkel en de eerste bladeren verkleuren; het is in marketingland tijd om aan de feestdagen te denken!
Als een van de laatsten lanceerden Instagram en TikTok de eerste delen van hun social media-guides. Met een aantal statistieken overtuigt TikTok ons om alvast na te denken over een feestdagen campagne. 47% zegt zich te laten inspireren door TikTok als het aankomt op het geven van cadeautjes!
TikTok geeft in de guide een aantal handige tips om dit zo goed mogelijk te doen. Ook geeft de gids belangrijke gebruiksstatistieken, winkeldata en een handig kalenderoverzicht voor het plannen van campagnes.
Insta-guide
Instagram pakt de guide iets anders aan en deelt vooral casestudies voor inspiratie en tips voor e-commerce. De nieuwe minisite 'Holiday Szn' biedt een reeks tips en tricks over belangrijke social-commerce-tools, met links naar meer diepgaande overzichten met uitleg.
Ook bevat de gids gebruikersinzichten en technische tips over productdetails, advertenties en winkeltags. Daarnaast blijft Instagram pushen op het gebruik van Reels, welke na het lezen van de Holiday Szn-guide toch zeker de moeite waard zouden moeten zijn!
Wij zijn Blauw Gras, aangenaam! Als één van de eerste dedicated social content bureaus weten wij als geen ander waar mensen echt voor in beweging komen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!