Tien strategieën tegen adblockers

En vijf redenen om je geen zorgen te maken over die blokkade van mobiele netwerken.

Is er iets wat adverteerders en uitgevers nog meer angst inboezemt dan consumenten die advertenties totaal onzichtbaar maken op hun telefoons? Ja, een adblocker die advertenties platlegt op het hele netwerk.

Mobiele provider Three introduceert samen met het Israëlische Shine een  in het Verenigd Koninkrijk. Ze delen bij Shine graag een stoot uit, valt af te leiden uit hun campagne met een . Adverteerders en uitgevers vrezen dat niemand met een mobiel abonnement bij Three meer reclame kan zien op zijn telefoon. Is die angst terecht?

Ik denk van niet. Zelf vind ik mobiele advertenties ook irritant als ze de downloadtijd vertragen of je naar de appsstore brengen, wanneer je het verkeerde stukje scherm aanraakt. 

Maar zo&;n slechte klantervaring door mobiele advertenties los je niet op door een heel mobiel netwerk vrij van advertenties te maken.

Netwerkblokkade werkt niet

Ten eerste gaat datagebruik op smartphones en tablets in ontwikkelde landen als Nederland voor het grootste deel over WiFi, waar mobiele operators niet de baas zijn. Dus mensen zullen advertenties meestal wel zien. Ik verwacht niet dat gebruikers hun WiFi omzetten naar 4G om advertenties onzichtbaar te maken. 

Ten tweede is er een trend om in-app advertenties te tonen en in-apps kunnen uitgevers adblockers tegenhouden.

In de derde plaats zullen steeds meer adverteerders directe relaties opbouwen met hun klanten. Zie over adverteerders in China die consumenten bereiken via messaging app WeChat.

Ten vierde komen er steeds meer zogeheten native advertenties - zoals Facebook die toont in je timeline - die voor een adblocker niet te herkennen zijn als advertentie. 

Ten vijfde krijg je een technologisch &;kat en muis&;-spel waarbij advertenties encrypties gebruiken om de techniek van de netwerk blocker te omzeilen.

Als zesde punt krijg je allerlei fouten in het systeem waarbij sommige advertenties wel doorgelaten worden en andere zaken die geen advertentie zijn, ten onrechte geblokkeerd worden. Dat gaan gebruikers niet waarderen.

10 strategieën tegen adblockers

Hoeven we geen rekening te houden met adblockers? Zeker wel. Wie echt geen advertenties wil zien, gaat dat zelf op zijn telefoon instellen. Zo worden zelfs op WiFi-advertenties onzichtbaar. Daarom geef ik tot slot nog de lijst die ik zelf bijhoud van mogelijke strategieën om met adblockers om te gaan:

  • 1. Geef een betere klantervaring en vermijd opdringerige advertenties zoals knipperende homepage take-overs die aanleiding zijn adblockers te installeren of the blacklisten;
  • 2. Toon alleen advertenties die klanten volgens onderzoek aanvaardbaar vinden: pre-roll/video-advertenties die je kunt wegklikken, stilstaande advertenties, advertenties met tekst, zorg voor een acceptabele frequency cap;
  • 3. Breng gebruikers van dd-website naar de app (waar je advertenties niet kunt blokkeren maar dit zal de klantervaring niet beter maken);
  • 4. Gebruik meer branded content en native advertenties (behalve als je bij De Correspondent werkt);
  • 5. Stop met reclame en vertrouw op abonnementen (niet goed voor adverteerders en dit kunnen uitgevers zich niet permitteren op korte termijn tenzij je De Correspondent bent);
  • 6. Toon popup &;kwaliteitsjournalistiek kost geld&; om abonnee te worden om advertentievrij te lezen (kost inventory achter de paywall) of vraag het artikel los te kopen (levert helaas erg weinig omzet op, ook via Blendle);
  • 7. Toon dezelfde popup en vraag om whitelisting in de ad blocker (waarschijnlijk te moeilijk als gewone consument om dat voor elkaar te krijgen);
  • 8. Hardline. Blokkeer de site volledig voor lezers met een ad-blocker en eis dat ze die uitzetten (kost je wel potentiële abonnees en ook geen optimale klantervaring);
  • 9. Ga rustig achterover leunen. Door ad blocking gaat het enorme aanbod aan online advertentieruimte omlaag. Met gelijkblijvende vraag, bid dan als uitgever dat de prijs van online advertenties stijgt door het krappere aanbod en hoop als adverteerder dat jouw advertentie veel beter opvalt dan vroeger;
  • 10. Tot slot kun je nog altijd je budgetten uitbreiden van print, tv, radio of billboards.

Niet meetbaar genoeg? Kijk dan wat Clear Channel in Amerika doet. In een poging om de meetbaarheid te bieden die adverteerders inmiddels gewend zijn van online, volgt het billboardbedrijf vanaf komende maandag . Dan is het alleen nog wachten op een internet of things chip die in elke krant en tijdschrift wordt geplaatst om te zien wie de advertentie heeft gezien.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie