De meeste medewerkers beschikken volgens Hubers over een uitstekend verdedigingsmechanisme tegen nieuwe strategieën en veranderingen: bukken, het waait wel weer over. Dat blijkt vaak te werken. Strategie die op de oude (topdown) manier tot stand komt, levert weinig begrip op bij degenen die er uitvoering aan moeten geven. "Deelname van medewerkers aan de strategievorming leidt dus tot successen, maar deze werkwijze is nog geen gewoonte binnen organisaties," licht Hubers toe. "Dit vergt ook ander leiderschap, namelijk horizontaal leiderschap."
Organisaties die de strategieontwikkeling geheel anders aanpakken laten medewerkers juist vanaf het begin participeren in de strategieontwikkeling. Het resultaat is dat de strategie bij de medewerkers vanaf het allereerste moment bekend is en - nog belangrijker - dat ze de strategie herkennen, erkennen en zich actief inzetten voor de realisatie van de nieuwe strategie.
Volgens Hubers moet deze werkwijze voor iedere organisatie toepasbaar zijn. Met zijn boek wil hij dit mogelijk maken. Hubers: "Het is het eerste complete theorie- en praktijkboek dat laat zien hoe organisaties hun medewerkers effectief bij strategievorming kunnen betrekken." Het boek combineert een wetenschappelijke onderbouwing met een praktische aanpak om samen met medewerkers een strategie te bedenken, ontwikkelen én te implementeren.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!