Social platforms als hoeders van goed gedrag, Facebook wordt Meta

Eva Dekker van social-contentbureau Blauw Gras praat je bij over de laatste social updates in #lekkersociaal

Facebook wordt Meta

Tijdens het jaarlijkse Connect heeft Mark Zuckerberg aangekondigd dat de Facebook apps en technologieën onder een nieuwe merknaam zullen samenkomen: Meta.

Meta is kort voor de zogenoemde ‘metaverse’. Metaverse is een complete wereld in virtual reality waar social media, gaming en shopping samenkomen. Dit in combinatie met nieuwe online toepassingen in de offline wereld moet tot nieuwe creatieve, sociale en economische mogelijkheden leiden volgens Zuckerberg.

De enorme investeringen van Facebook in metaverse waren natuurlijk al een voorbode en met deze stap laat Facebook zien dat de revolutie in sociale technologieën steeds meer online én offline realiteit wordt.

Zuckerberg: 'Het is voor iedereen mogelijk om te creëren, en we zien nu al dat mensen een aantal echt interessante ervaringen opbouwen, van het samen creëren van nieuwe games tot het geven van verrassingsfeestjes en VR waar familie en vrienden over de hele wereld aan mee kunnen doen.'

Snapchat Unity bitmoji's

Social platforms werken aan imago door problematiek aan te kaarten 

Online willen veel social-platforms zich ontdoen van het stigma dat ze alleen maar kommer en kwel veroorzaken. Ze adresseren problemen als depressie onder jongeren, ongelijkheid, inclusiviteit en online pesterijen. 

Snapchat organiseerde de Club Unity Summit, een virtuele workshop over geestelijke gezondheid en welzijn voor studenten uit de hele Verenigde Staten waarin tips en tricks werden gedeeld over mentale gezondheid en selfcare. Ter ere van werelddag voor geestelijke gezondheid heeft Snap zijn in-app-centrum voor geestelijke gezondheidszorg, Here For You, uitgebreid met nieuwe bronnen gericht op het starten van moeilijke gesprekken met vrienden, actieve luistertips en affirmaties.

Onlangs publiceerde Tiktok een verslag over de handhaving van de communityrichtlijnen waarin het inzicht geeft in verzamelde data en maatregelen tegen online pesterijen. Het liet daarin zie wat de aard van content die in strijd is met de richtlijnen en de accounts die van TikTok zijn verwijderd.      

Ook Twitter draagt zijn steentje bij en gaat ongelijke behandeling tegen in de onlangs gepresenteerde visie voor 2025, waarin het stelt te streven naar meer inclusiviteit en diversiteit binnen het bedrijf. 

Tot slot maakt Facebook een vuist tegen hatespeech, lees hierover meer deze blog die het onlangs publiceerde.

         

Social features

Twitter Carrousel

Adverteerders op Twitter kunnen nu meer doen met het Carrousel-formaat. Zoals Twitter uitlegt: 'Met de carrousel-functie kunnen adverteerders nu koppen en bestemmingspagina's aanpassen om de juiste acties voor hun publiek te stimuleren. Adverteerders hebben meer flexibiliteit om hun boodschap te diversifiëren met unieke koppen en url's per carrouselkaart. Met slechts een veegbeweging kunnen mensen meerdere afbeeldingen of video's bekijken en doorklikken om op verschillende bestemmingen te landen.

Merch kopen op Spotify

Vanaf vandaag kunnen muzikanten met Shopify rechtstreeks producten verkopen aan hun fans op Spotify. Spotify ziet artiesten en makers als de volgende generatie ondernemers, en met deze integratie stellen ze artiesten in staat om geld te verdienen op elk oppervlak waar hun fans zijn.Hoewel elke artiest wereldwijd zijn Shopify-winkel al wel kan koppelen, is Shopify-merchandise tijdens deze bètaperiode alleen zichtbaar voor luisteraars in Australië, Canada, Nieuw-Zeeland, de UK en de VS.

Voortaan kan iedereen links delen op IG stories
Instagram stelt links beschikbaar in Instagram Stories voor alle gebruikers, niet alleen degenen met 10.000 volgers of geverifieerde accounts. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie