Vier jonge ondernemers* maken de ultieme roadtrip door de VS. Op zoek naar het geheim achter het succes van Amerikaanse startups.
We zijn nog maar twee weken in Californië, maar hebben al heel veel nieuwe technologieën gezien. Ook al weet je zelf geen code te kraken, hier in Silicon Valley wordt tastbaar hoe de toekomst er uit ziet. Amerikanen zijn niet alleen goed in het (door)ontwikkelen van technologie, ze begrijpen de marketing ervan ook heel goed.
De afgelopen dagen hebben we kennis gemaakt met de Oculus Rift, de Arduino computer, het programmeerbare Sphero balletje en de Aldebaran Robot.
Deze vier producten hebben allemaal iets gemeen. Het zijn innovaties in wording, nog niet helemaal af, maar worden toch al volop aan de man gebracht als developers versies en concepten. Als consument zie je de technologie om je heen vorm krijgen, je voelt je betrokken en dat werkt heel inspirerend.
De makers zetten liever kleine stapjes in plaats van dat ze mikken op een grote doorbraak met een compleet afgebouwd product. Op deze manier kun je even een bril opzetten, even spelen met wat draadjes of Lego en al heel snel een beeld krijgen van de toekomst.
Hoe kwamen we de afgelopen dagen zo gemakkelijk in aanraking met al dit technologisch geweld?
5 februari waren we bij de uitreiking van de Crunchies, een soort Oscars voor tech ondernemers. Oculus heeft daar met de Rift de prijs voor ‘Best Hardware Startup of the year’ binnengesleept. We konden zelf ook een spelletje proberen met de Rift op ons hoofd. Voor wie het nog niet geprobeerd heeft, doe het snel. De ervaring van 360 graden virtueel rondkijken is bizar.
We waren ook bij de DeveloperWeek waar we de Aldebaran robot tegenkwamen die Gangnam style zat te dansen. Je kan de robot helemaal programmeren om complete sequenties aan bewegingen te maken. Je lacht je suf als je dat ziet.
Tenslotte hebben we tijdens de Hackathon iets moois gemaakt voor accounting softwarebedrijf Intuit en daarmee de door hun gesponsorde prijs binnengesleept. Als beloning kregen we daarvoor een rugzak met een Sphero en een Arduino computer. De sponsors van de Hackathon zijn dus duidelijk gericht op verspreiding en adaptatie van nieuwe technologie.
Als je elk van deze technologieën zelfs maar heel eventjes mag pakken, raak je bijna high van inspiratie en ga je de toekomst scherper voor je zien. En het leuke is, je hoeft hier geen moeite voor te doen, het komt allemaal vanzelf op je af. En dan ga je je afvragen, verspreiden we onze Nederlandse startup techniek wel voldoende? Promoten we elkaar genoeg?
*De vier ondernemers zijn:
Joost Vissers en Alexander Broekman, oprichters en eigenaren van uitleganimatiebedrijf Funk-e.
Ronald Bouman en Thomas Slee, oprichters en eigenaren van #actueel">Connicted, een bedrijf dat zich focust op online strategie, mobiele en weboplossingen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!