In de wereld van social media valt ons een bewerkingsstijl op, bekend als 'retention editing'. Deze techniek, die oorspronkelijk door MrBeast werd geïntroduceerd waarbij snelle cuts, flitsende graphics en pakkende geluidseffecten worden gebruikt, houdt de aandacht van miljoenen kijkers vast op platforms zoals TikTok, Instagram en YouTube. Waarom? Geen lange intro’s, geen gedoe en héél verslavend.
Dynamische visuals en boeiende overgangen
Retention editing is een bewerkingsstijl die is ontstaan om de kijker geboeid te houden. Soms heel subtiel door in- en uit te zoomen en cuts toe te voegen en soms veel bombastischer met graphics, achtergrondveranderingen en effectieve sound effects. Hoe dan ook weet deze stijl de aandacht van de kijker vast te houden van begin tot eind. Noah Kettle, mede-oprichter van een adviesbureau voor videobewerking, beschrijft de trend ook wel als de 'Beastificatie van YouTube'.
Gen-Z again
Door de overload aan content neemt de vraag naar snelle, boeiende content alleen maar toe. Retention editing is dan ook met name populair bij jongere kijkers op sociale media. Deze generatie heeft vaak een kortere aandachtsspanne, mede door het ontstaan van videoplatforms zoals TikTok, en is gewend aan de snelle, opvallende stijl van content die op dit soort kanalen te vinden is. Door gebruik te maken van retention editing kunnen videomakers deze doelgroep effectief bereiken en betrekken. Echter, naast zijn populariteit roept retention editing ook kritiek op juist vanwege de verslavende aard ervan. Onderzoek toont aan dat het constante bombardement van 'snelle' content negatieve invloed kan hebben op de mentale gezondheid van jongeren, wat leidt tot een verhoogd risico op verslaving aan social media en problemen met concentratie en slaap.
Retention editing onder de loep
Nick Cicero, een professor in social media en digitale marketing aan de Syracuse University, vertelde The Washington Post dat retention editing dé dominerende vorm van videobewerking is geworden en dat we ons in ons in the 'age of retention editing’ bevinden. Deze stijl is niet alleen een trend onder content creators, maar ook een effectieve strategie voor marketeers. Door gebruik te maken van deze stijl kunnen merken de aandacht van hun doelgroep vasthouden en hun boodschap op een boeiende manier overbrengen.
Maar laten we niet vergeten dat juist wij, als marketeers, ons heel bewust moeten blijven van onze invloed op de maatschappij en dat we ondanks het succes, een kritische blik werpen op deze bewerkingsstijl en de impact ervan op jonge gebruikers. Het is een toffe manier van editen, maar doen we het nog wel met juiste redenen?
Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!