Overslaan en naar de inhoud gaan

Prijsanalyse 2.0, dankzij big data

Dankzij big data en scraping wordt prijsstrategie ook fact based.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Winstgevendheid van een product wordt in hoge mate bepaald door een goede prijszetting.  Een te hoge prijszetting kan ervoor zorgen dat je product niet wordt afgenomen. Een te lage prijs daarentegen kan ervoor zorgen dat het product met verlies wordt verkocht. Met name binnen de retailmarkt, telco, verzekeringsmarkt als de markt voor hypotheken en leningen is een goede prijszetting essentieel voor de continuïteit van de organisatie. Maar wat is de prijs die een organisatie in de markt wil plaatsen?

related partner content for mobile comes here

Verandering speelveld vanwege internet
Voor veel bedrijven is het internet één van de verkoopkanalen, zo niet het verkoopkanaal. Via websites en social netwerken promoot men het product/dienst. Naast recommandations tonen organisaties op hun sites ook vaak ook de verkoopprijs. Op deze wijze wordt het voor de klant steeds transparanter om producten met elkaar te vergelijken. Maar niet alleen voor de klant wordt de prijszetting transparanter, ook voor de concurrent.

Scrapen
Met  de komst van data scientist als professie zijn steeds meer analisten die via programma’s als python basf, R in staat zijn grote hoeveelheden niet-gestructureerde data van het internet te scrapen. Organisaties die de beschikking hebben over dergelijke professionals, dergelijke skills inkopen, zijn in staat de prijzen van de concurrentie ‘op dagelijkse basis’ te volgen. Binnen Nederland zijn er een aantal bedrijven die deze exercitie uitvoeren.

De data die worden ontsloten via scraping kunnen pricing analisten vervolgens gebruiken om marktsimulaties uit te voeren om zodoende de prijspropositie te kunnen optimaliseren. We kunnen dan ook constateren dat de komst van ‘big data technologie’ de marktverhoudingen doet veranderen.      

Prijsanalyse 3.0
Next step is het toevoegen de output van het prijsvergelijk als input laten dienen voor gaming theorieën waarin we de concurrentie acties (van met name prijsveranderingen als media inzet) doorreken. Strategie wordt op de deze wijze fact based. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in