We zijn over de helft van 2022 en dat betekent dat social media bureau Somention weer onderzoek heeft gedaan naar de populairste merken op Instagram en TikTok, met als gevolg de publicatie van de Instagram Top 100 en de TikTok Top 25. Om tot deze ranglijsten te komen, worden Nederlandse merken (en internationale merken met een Nederlands account), ieder kwartaal beoordeeld op basis van het aantal volgers en de interacties op het betreffende platform. De merken die op deze punten gemiddeld het best scoren, vind je terug in de ranglijsten. Aan het einde van het jaar worden de lijsten met de meest succesvolle merken op Instagram en TikTok over heel 2022 bekendgemaakt.
Loyale community
De Efteling, The Ocean Cleanup en Anne Frank House staan tijdens dit tweede meetmoment van het jaar op de podiumplekken in de Instagram Top 100. Alledrie de merken zijn geen onbekende in de top van deze lijst en hebben dan ook bepaalde zaken met elkaar gemeen. Naast het delen van inspirerende content, hebben ze zorgvuldig een trouwe achterban opgebouwd. Hiermee bewijzen ze stuk voor stuk dat ze op Instagram constant kunnen presteren, een loyale community hebben én kunnen behouden. Net als bol.com overigens, die deze periode nét de vierde plek pakt.
Het merk dat in het eerste kwartaal van dit jaar de headline had veroverd, G-Star Raw, is inmiddels weer uit de lijst verdwenen. Dit bewijst dat een succesvolle campagne je ver kan brengen, maar dat daarnaast een goede always-on strategie zinvol is om ook aan het einde van het jaar de uiteindelijke Top 100 te bereiken. Bekijk hieronder de ranglijst met de populairste merken op Instagram, gemeten na het tweede kwartaal.
[Tekst gaat verder onder de lijst]
Dutch Instagram Top 100 - Q2 2022
1 | @efteling |
2 | @theoceancleanup |
3 | @annefrankhouse_official |
4 | @bol_com |
5 | @shell |
6 | @giethoorn_village |
7 | @visitkeukenhof |
8 | @pinkpopfest |
9 | @vangoghmuseum |
10 | @schorembarbier |
11 | @walibihollandofficial |
12 | @albertheijn |
13 | @bodyandfit_nl |
14 | @vanmoof |
15 | @rijksmuseum |
16 | @gemeenteamsterdam |
17 | @coolblue |
19 | @thelemontree.nl |
20 | @videolandonline |
21 | @netflixnl |
22 | @klm |
23 | @wondr.experience |
24 | @diergaardeblijdorp |
25 | @lowlands_fest |
26 | @schiphol |
27 | @attractieparktoverland |
28 | @karwei |
29 | @anwb |
30 | @tuinederland |
31 | @mcdonaldsnl |
32 | @ns_online |
33 | @primevideonl |
34 | @nlvogue |
35 | @vuamsterdam |
36 | @flugelnl |
37 | @nationaleoperaballet |
38 | @daftrucksnv |
39 | @artipoppe |
40 | @prinsesmaximacentrum |
41 | @wnfnederland |
42 | @patta_nl |
43 | @thebulldogofficial |
44 | @kruidvat |
45 | @paulaschoicenl |
46 | @hunkemoller |
47 | @playstation_nl |
48 | @lidlnederland |
49 | @tudelft |
50 | @uva_amsterdam |
51 | @redbullned |
52 | @myjewellery |
53 | @gemeenterotterdam |
54 | @transavia |
55 | @pathe |
56 | @spotifynl |
57 | @volkswagennl |
58 | @upsidedownamsterdam |
59 | @universiteitleiden |
60 | @deschoolamsterdam |
61 | @heineken |
62 | @erasmusuniversity |
63 | @blondamsterdamnl |
64 | @dilleenkamille |
65 | @ritualscosmetics |
66 | @bksfestival |
67 | @artis.amsterdam |
68 | @rijksrestaurant |
69 | @toogoodtogo.nl |
70 | @tonyschocolonely_nl |
71 | @wobbelboard |
72 | @radboud_uni |
73 | @nintendonl |
74 | @landalnl |
75 | @cruyff |
76 | @allerhande |
77 | @bugaboostrollers |
78 | @erasmusmc |
79 | @swapfietsnl |
80 | @aktiesport.nl |
81 | @disneynl |
82 | @corendon |
83 | @zusss.nl |
84 | @msmode |
85 | @flinknederland |
86 | @postcodeloterij |
87 | @mostwantednl |
88 | @rivieramaison |
89 | @wildlandsnl |
90 | @museumvoorlinden |
91 | @kfcnederland |
92 | @hemanederland |
93 | @chocomelnl |
94 | @decathlonnederland |
95 | @vedder.vedder |
96 | @lovestoriesintimates |
97 | @lentezoet |
98 | @duinrellwassenaar |
99 | @disneyplusnl |
100 | @beeksebergen |
Kijkje in de keuken
De concurrentie voor merken op TikTok is nog een stuk lager dan op Instagram. Hierdoor is er voor het onderzoek naar de populairste merken op TikTok gekozen voor een Top 25. In het tweede onderzoek van dit jaar zijn er wel een aantal nieuwe merken verschenen in de lijst, die wordt aangevoerd door het account van Five Guys NL. Deze van origine Amerikaanse fastfoodketen is met smakelijke food video’s razend populair op TikTok, waarbij medewerkers van Five Guys je een exclusief kijkje in de keuken geven. Op nummer 2 staat Ijssalon La Dolce Borger. Deze ijssalon uit het Drentse Borger staat bekend om herkenbare en grappige sketches die worden opgenomen in de winkel. G-Star Raw zakt dit kwartaal naar plek 3.
@fiveguysnl How do you like your Five Guys fries 🥔? #fries #cajunfries #fiveguysnl ♬ BORN FOR THIS - Foxxi
Dutch TikTok Top 25 - Q2 2022
1 | @fiveguysnl |
2 | @ijssalonborger |
3 | @gstarraw |
4 | @rodekruis |
5 | @pathe |
6 | @ingnederland |
7 | @happyitalynl |
8 | @vivera_official |
9 | @schipholairport |
10 | @efteling |
11 | @ritualscosmetics |
12 | @attractieparktoverland |
13 | @bol.com |
14 | @candymansnoep |
15 | @vakantiedealz |
16 | @albertheijn |
17 | @duinrell |
18 | @hemanederland |
19 | @kfcnederland |
20 | @netflixnl |
21 | @intertoys.nl |
22 | @dominos_nl |
23 | @easywalker_official |
24 | @upsidedownamsterdam |
25 | @redbullned |
Toelichting onderzoek
In dit onafhankelijke onderzoek is voor de selectie van de merk-accounts op Instagram en TikTok met een aantal zaken rekening gehouden. Om een betrouwbare engagement rate te krijgen zijn alleen Instagram-accounts meegenomen met meer dan 5.000 volgers en TikTok-accounts vanaf 1.000 volgers. De engagement rate is het aantal reacties en likes per post, gedeeld door het aantal volgers. Uitgesloten van het onderzoek zijn accounts van (nieuws)platforms, omroepen, programma’s, agencies en sportclubs. Daarnaast zijn accounts met een 18+ instelling (zoals die van een aantal alcoholhoudende dranken en loterijen) uitgesloten i.v.m. settings van het social platform.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!