De nieuwe campagne Nature Is Speaking van het Amerikaanse Conservation International wil de mens laten beseffen dat de aarde niet afhankelijk is van ons mensen, maar dat wij mensen voor ons voortbestaan afhankelijk zijn van de aarde. Hoe meer we praten over hoe wij de aarde kunnen beschermen tegen vervuiling, klimaatverandering, overbevolking of uitputting, hoe harder wij voorbij gaan aan het feit dat de tijd gekomen is dat het juist de mensheid is die tegen zichzelf in bescherming genomen mag worden.
Beroemde acteurs als Harrison Ford, Julia Roberts, Penelope Cruz en Kevin Spacey geven een stem aan respectievelijk de oceaan, moeder aarde, water en het regenwoud. En meer korte films met stemmen van beroemdheden volgen de komende tijd. Elke film draagt een korte boodschap die luid en duidelijk over komt: Nature doesn't need people, people need nature.
Van 'Think different', naar 'feel different en act different'
Eén van de makers van deze campagne van TBWA Worldwide is Lee Clow, die ooit aan de basis van de Think Different Commercial van Apple stond. Clow: “De aarde bestaat vele malen langer dan de mensheid. Door de aarde een stem te geven willen wij dat mensen zich gaan realiseren dat onze planeet er altijd zal zijn, met of zonder ons mensen. De keuze om als mens voort te bestaan is aan ons zelf.” Het gaat hem niet om te polariseren, zoals zo vaak gedaan wordt in campagnes die urgentie nastreven, zoals bijvoorbeeld An Inconvenient Truth van Al Gore. Deze keer is het 'all inclusive', het vinden van een balans in een serie boodschappen waar ieder mens zich in kan herkennen en bij aan wil haken.
Are you prepared to evolve?
Want zoals Mother Nature zegt: Ik ben jou. En jij bent mij. Wil de mens overleven dan zullen we dit ten diepste moeten beseffen en elkaar beter moeten behandelen. Elkaar werkelijk verstaan en samen nieuwe oplossingen vinden voor de problemen die wij zelf hier op aarde gecreëerd hebben. In harmonie en vanuit compassie. Voor mij is de vraag van deze campagne niet of de consument wil luisteren naar wat de aarde te zeggen heeft. Nee. Juist wij, marketeers, die met onze marketing zo alom aanwezig zijn in het dagelijks leven van mensen, kunnen hier een belangrijke rol in spelen! Ik ben alvast begonnen. Door gehoor te geven aan deze oproep. Door een aanzet te geven tot duurzame verandering van binnenuit en een begin te maken met het ontwikkelen van producten en diensten die écht waarde toevoegen aan het leven van mensen. Zónder daarbij overigens een uitputtingsslag te voeren met de aarde. Want om met de woorden van Julia Roberts als Mother Nature te spreken: Your actions will determine your fate, not mine. I am prepared to evolve. Are you?
Twitter: #NatureIsSpeaking
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!