New year, nieuwe regelgeving! De Europe Digital Services Act (DSA) gaat vanaf Q1 van kracht en brengt daarmee nieuwe regels met zich mee. Deze regels veranderen hoe apps (zoals TikTok en Meta) privégegevens verwerken en algoritmes gebruiken, zodat jij meer controle hebt als gebruiker.
Customize Feed op TikTok
TikTok reageert op de regelgeving met een nieuwe update genaamd 'Customize Feed'. Hiermee kunnen gebruikers specifieke voorkeuren aangeven voor hun feed, inclusief het gebruik van een vergelijkbare ChatGPT-functie. Deze update is bedoeld om de gebruikerservaring verder te personaliseren. Maar de vraag blijft of de doelgroep echt zit te wachten op deze mate van specificatie, te veel aanpassingen kunnen namelijk leiden tot minder aantrekkelijke resultaten. Zal dit ertoe leiden dat de content die mensen zien nog steeds boeiend en inspirerend is? Zullen we straks met z'n allen het algoritme ontzettend gaan missen?
Onbewuste en bewuste wensen
Nieuwe regels en updates op bijvoorbeeld TikTok zorgen ervoor dat bedrijven hun doelgroepen anders zullen moeten benaderen. TikTok's 'Customize Feed' helpt bedrijven te begrijpen wat gebruikers willen zien, maar vraagt ook om dieper inzicht in de ware interesses van het publiek. Het gaat niet alleen om het voldoen aan expliciete voorkeuren, maar om het begrijpen van de wensen van het publiek, bewust én onbewust. Wat zal de volgende stap zijn in deze ontwikkeling? En met welke updates zullen de andere platformen komen?
Kortom, bedrijven moeten opnieuw door de verplichte regelgeving hun werkwijze aanpassen en hun strategieën heroverwegen! De sleutel tot succes? Het begrijpen en omarmen van deze dynamiek voor een geslaagde online interactie!
Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!