In gesprekken met organisaties merk ik dat marketeers worstelen met de implementatie van content marketing. De worsteling gaat daarbij uiteraard over budgetten en wat het oplevert maar vooral ook over onderwerpkeuzes en medium. Welke content moeten bedrijven/merken nu maken zodat het ook echt resoneert op sociale netwerken? Dezelfde content op verschillende kanalen pushen is oude wijn in nieuwe zakken en zal het verschil niet gaan maken. Consumenten en professionals willen het gevoel krijgen dat de content die ze voorgeschoteld krijgen exclusief voor hen gemaakt is. Relevant is binnen de context.
Tot zover nog niet zoveel nieuws onder de zon. Het is marketeers bekend dat je op sociale media eerst moet luisteren voordat je je content gaat ontwikkelen en delen. Dat klinkt makkelijk. Een monitoringtool aanschaffen, keywords intikken en klaar ben je. Toch is de praktijk wat ingewikkelder. Want waar kijk je naar? Recent deden we bij LinkedIn samen met TNS onderzoek naar de mindset van mensen op verschillende sociale netwerken. Het onderzoek werd onder meer dan 6000 social media gebruikers in 12 verschillende landen uitgevoerd.
En wat blijkt? Er is een duidelijk verschil in de mindset die mensen hebben wanneer zij op een persoonlijk netwerk (zoals Facebook) actief zijn in vergelijking met wanneer zij op een professional netwerk (zoals LinkedIn) actief zijn. Met andere woorden; the medium is the message.
Het belangrijkste verschil kun je terugvoeren op twee simpele inzichten. Op persoonlijke netwerken besteden we tijd. We hebben contact met vrienden en familie en we zijn op zoek naar entertainment. Op professionele netwerken investeren we tijd. We willen onszelf verbeteren, onze doelen bereiken, vooruitkomen in onze carrières en zakelijke beslissingen nemen die onderbouwd zijn. Dus is het voor marketeers belangrijk om te bedenken in welke mindset je klanten zitten wanneer je content voor ze gaat maken en via welk medium je die wilt verspreiden. Wil je vermaak bieden of je doelgroep in staat stellen zich professioneel te verbeteren. Wanneer je bij het maken van je onderwerpkeuze en content kalender rekening houdt met deze inzichten dan weet je iets beter wat je te doen staat.
Maar wat betekent dat concreet? Drie punten:
1.Ken de contentconsumptie van je klanten?
Allereerst moet je er achter zien te komen welke content nu al gewaardeerd wordt door je (potentiële) klanten. Welke interesses hebben ze en waar liggen deze mensen 's nachts van wakker? Welke content wordt er nu al door anderen gemaakt voor deze vraagstukken. Vervolgens kun je jezelf drie vragen stellen:
1. Kan ik betere content maken?
2. Kan ik content maken over onderwerpen die anderen nog niet leveren?
3. Kan ik content cureren en zo als gids fungeren voor mijn doelgroep?
2.Praat niet over jezelf maar over de wereld waarin je actief bent
Je klanten zitten op sociale netwerken niet te wachten op jouw mooie producten. Pas als je het hebt over de wereld waarin jouw product actief is, gaat content leven en resoneren. Dat geeft iedereen die het leest het gevoel dat je in meer geïnteresseerd bent dan in het binnenslepen van de eerstvolgende lead.
3.Zorg voor een cultuur en omgeving waarin je snel kunt schakelen
Als commnunity manager is kennis van social media zeker niet het belangrijkste. Belangrijk is vooral dat je gevoel hebt voor de omgeving waarin je acteert en dat je intern de weg kent en vooral mandaat hebt om beslissingen te nemen. De communicatiestrategie in veel organisatie kent nog veelal het model van de druiventros. Vanaf de CEO in 4 of 5 stappen (communicatiemanager, PR manager, brandmanager, marketingmanager) de content naar de community manager die aan de knoppen zit? In deze tijd van snelle social media en dito klantverwachtingen onhoudbaar. Pak die structuur dus ook aan.
En om af te sluiten met nog een mooie uitspraak van McLuhan: I wouldn't have seen it if I hadn't believed it.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!