Men is steeds meer bezig met het zogenaamde lifelogging. Het woord zegt het al. Constant bezig zijn met het vergaren van inzichten als het om je lichaam gaat. En om dit het beste te doen kun je zogenaamde wearables gebruiken. Niet alleen is de fuelband van Nike een voorbeeld hiervan. Deze razend populaire armband is een voorbeeld waaraan het grote publiek al een beetje gewend is geraakt. Ook zijn er inmiddels rompertjes met sensoren erin die gekoppeld zijn aan een app op de smartphone van de ouders om de temperatuur van de kleine nauwlettend in de gaten te houden. Of een ander voorbeeld is de onlangs in het nieuws besprokenlens, waarin een kleine chip zit die aan de hand van het traanvloeistof meet hoe het ervoor staat met het glucosegehalte. Ideaal voor diabetespatienten.
Steeds mee grote bedrijven zien toekomst in deze fenomenen en springen hierop in. Apple heeft ook aangekondigd zich hierop te gaan focussen. En Google blijft ook niet achter. Zie zijn namelijk veel onderzoeken aan het financieren naar dergelijke initiatieven. De eerder besproken lens, is zo’n initiatief. Maar hoe mooi het ook klinkt allemaal, deze ontwikkeling heeft ook een keerzijde. De vraag is namelijk: hoever wil je gaan in het verkrijgen van inzichten over jezelf? En in hoeverre is er sprake van synergie tussen de verschillende apparaten? En wie bepaalt nou wat een goed instrument is? Er is immers geen keurmerk voor dit soort apparaten, dus in hoeverre kun je waarde hechten aan wat je meet?
Kortom, hoe mooi de toekomst er ook uit ziet, het is wel belangrijk om bij de bovenstaande vragen stil te staan… Wij kijken in ieder geval uit naar de volgende stappen en zullen hierover blijven berichten!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!