LeadBoxer zet website-big data om in b2b-salesleads. Afgelopen december haalde het bedrijf een investering van een half miljoen binnen van The Hatch Firm. De komende tijd wordt er hard aan de zichtbaarheid gewerkt.
Wart Fransen, eigenaar en mede-oprichter van LeadBoxer: 'Wij ‘boxen leads up’, zoals Bol.com op een bijzonder verzorgde manier bestellingen in een doos stopt en aanlevert. In plaats van artikelen verpakken wij leads. Met recht kan ik het een cadeautje noemen, want heel veel klanten hebben geen flauw idee welke bedrijven hun websites bezoeken. We genereren het hele pakket en maken het gebruiksklaar.'
Korte- en langetermijndoelen
LeadBoxer heeft momenteel ongeveer tachtig klanten. Wart: 'Om LeadBoxer tot een succes te maken hebben we onszelf een ambitieus kortetermijndoel gesteld: nog dit jaar willen we vijfduizend klanten werven. Daarnaast willen we binnen twee jaar een nieuwe financiering afronden om internationaal te groeien.'
Meer overtuiging met het halve miljoen
'Met dat bedrag hebben we vijf mensen in dienst genomen. Zij gaan zich voornamelijk bezighouden met marketing en sales. Op dit moment gebruiken honderden mensen ons product, en we krijgen veel goede reacties. Het kan natuurlijk altijd beter, sneller, met meer mogelijkheden en met meer dataverrijking. Bijvoorbeeld door extra bronnen toe te voegen, zoals gegevens à la KvK van heel Europa.'
Begonnen met Rockstart
'Tien start-ups doorlopen elk jaar het programma van accelerator Rockstart, in 2014 waren wij daar een van. Jaarlijks zijn er honderden aanmeldingen. In mijn beleving gaat het bij Rockstart meer om het netwerk en de kennis dan om het geld. Onze ervaring is dat ze starters heel intensief begeleiden met het doel ze te laten groeien. We kregen veel workshops en ondersteuning in juridische trajecten. Rockstart heeft bovendien een goed investeerdersnetwerk met honderden leden wereldwijd. De tien deelnemers presenteren hun concepten op de DEMODay in de Westergasfabriek. In LeadBoxer heeft Rockstart € 15.000,– euro in cash geïnvesteerd, en € 45.000,– in huur, kantoorruimtes, legal costs, adviseurs, netwerk, workshops et cetera.'
Eerder dan Google Analytics
'LeadBoxer komt voort uit Opentracker, een web-analytisch bedrijf dat we ruim tien jaar geleden hebben opgericht – nog vóór Google Analytics. Destijds bestond alleen log file-analyse en kon het dagen duren om je gemeten websitebezoekers te bekijken en analyseren. Met Javascript en cookies waren we de eerste die websitebezoekers realtime konden tonen. We zijn gaan inzoomen op individuele bezoekers en bouwden profielen op met gegevens als land, stad en bezoekgedrag. Dit was de basis van LeadBoxer. We hebben de profieldata flink uitgebreid met allerlei externe bronnen, en features toegevoegd zoals scores toekennen, filteren en zoeken.'
Simpel en visueel rapport
'Voor onze klanten verzamelen we enorm veel data. We brengen ze onder in een eenvoudig en overzichtelijk rapport. Dat is waar we sterk in zijn: miljoenen gegevens ordenen we tot een of twee zaken die er uitspringen. Het is telkens weer een kick als het lukt. Elke keer weer ervaren we het als de naald in de hooiberg vinden.'
Concurrenten
'Ik kan gerust stellen dat we een technologische voorsprong hebben op onze concurrenten, zoals Online Succes Salesfeed en LeadExpess. In de basis gebruiken ze allemaal bekende databases om bedrijfsnamen aan IP-adressen te koppelen. LeadBoxer ook, maar wij baseren ons op een zeer geavanceerd web-analyticsplatform dat al door duizenden klanten gebruikt wordt. Het geheim van de smid hebben we daaraan toegevoegd.'
Leapfrogging
'Als je website een paar honderd leads per week opbrengt, dan zou je al snel mensen moeten inhuren voor verdere analyse. LeadBoxer filtert, doorzoekt en voegt een scoringsysteem toe. Het bulkwerk wordt automatisch omgezet in een leads-toptien. Een ander groot verschil met de concurrentie is dat we ons richten op de gehele EU en andere westerse landen in plaats van alleen op Nederland. Het is alsof we als een kikker over onze concurrenten heen springen. Hoewel LeadBoxer nog deels onzichtbaar is voor de buitenwereld, is duidelijk dat onder de motorkap een beest schuilgaat.'
Op zoek naar partners en resellers
“Met het verdienmodel richten ons nu op het mkb en onlinekanalen, via de website. LeadBoxer is momenteel een SaaS-product, je neemt een abonnement via de website en vervolgens kun je inloggen om je leads te bekijken via je browser of op je smartphone. We bezien nu kansen voor uitbreiding met partners en resellers. Het is in ons voordeel dat we een geavanceerde API hebben, die makkelijk te integreren is, bijvoorbeeld in reguliere CRM-systemen. Dat is interessant voor grote bedrijven die niet willen inloggen op onze website. We maken gebruik van het ‘seats-model’: iedere gebruiker betaalt maandelijks een relatief laag bedrag. Zo bieden we oplossingen die bruikbaar en betaalbaar zijn voor elke bedrijfsgrootte, van zzp’ers tot corporates.”
Thought leader worden
'We hebben grote plannen, we willen binnen enkele jaren marktleider zijn. Maar vooralsnog werken we in kleine stappen. We luisteren naar wat de klant wil hebben en werken aan ons imago van ‘thought leader’. Dat doen we via ons blog en met kennis die we delen op het gebied van sales en leads. Ofwel: wie denkt aan online-leadgeneratie denkt aan LeadBoxer.'
*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Sayeh Moradi.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!