Deze week: er staan inmiddels meer dan 100 EK-acties, -gadgets en -campagnes in de Oranje Actie Teller. Met nog ruim drie weken te gaan tot de eerste speeldag van het EK2012. Dat belooft wat.
Dat er veel bedrijven inspelen op het EK is dus duidelijk. Maar wat zijn nu de opvallende trends dit jaar? Activate&Co en Verse Reclame analyseerden ze en zetten ze op een rij.
1. In de herhaling
Opvallend veel merken zetten gewoon hun gadget van twee jaar geleden in. Coop heeft wederom de Oranje Buddies en Plus deelt dezelfde Juichbandjes uit. Never change a winning gadget, moet men gedacht hebben. Op zich is het aanbieden van dezelfde gadget te prijzen, want het is een stuk duurzamer. Maar de jengelfactor kun je in ieder geval vergeten bij kinderen die hun gadgets hebben bewaard.
Onder deze eerste trend kun je ook Bavaria en Grolsch scharen. De V-Dress is een duidelijke opvolger van de Dutch Dress en Grolsch zet zich net als twee jaar geleden af met een inhaker die niet echt inhaakt, het Koelkrat. Twee jaar geleden was dit de Koelserver.
Het lijkt erop dat steeds meer bedrijven het inhaken als langetermijnstrategie behandelen en hun successen koesteren. Met als uitzondering natuurlijk Heineken, die afstapte van tien jaar 'hoofdsponsorschap' door dit jaar een shirt uit te delen.
2. Huisdieren als nieuwe doelgroep
Waar twee jaar geleden de vrouw ontdekt werd als belangrijke WK-doelgroep, is nu het huisdier aan de beurt. Flauwe grappenmakers, kom er maar in! ;) Pedigree heeft een gratis oranje bandana voor honden. En het schijnt dat Kitekat een oranje speelstokje heeft, waardoor ook je kat voor Holland kan gaan juichen.
3. Geen links met de gastlanden
Anders dan eerdere jaren, wordt er niet ingehaakt op de organiserende landen. Afgezien dan van een hoax over de Heineken klusriem. Logisch natuurlijk. Want we hebben maar weinig associaties met Polen en Oekraïne. En meestal zijn ze ook niet zo vrolijk. De oranjerevolutie zou een prachtige link zijn, maar ook hier geldt: hoeveel mensen hebben die associatie nou eigenlijk top-of-mind?
4. De definitieve doorbraak van social media
Bijna alle activatiecampagnes van EK2012 maken gebruik van een of meerdere sociale netwerken. Opvallend is de dominantie van Facebook, met name als call to action medium. Onder andere Nike, Croky, Heineken en Hyundai maken hier gebruik van. De verwachting is dat bovendien social media het mogelijk maakt voor bedrijven om zeer actueel in te haken op mogelijkheden. Benieuwd hoe deze kansen optimaal benut gaan worden.
5. Dé Oranjewinkel van Nederland
Ze schieten als paddenstoelen uit de grond, in bricks en clicks: de Oranjeshops van Nederland. Perrysport, Aktiesport, Blokker, Wibra, Xenos en Bol.com profiteren allemaal van de tijdelijke consumentenbehoeften en claimen allemaal dé oranjeshop van Nederland te zijn.
6. EK Apps kleuren mobiels oranje
Met de komst van de smartphone zijn apps vreselijk hot. Alleen al voor het EK2012 zijn er meer dan dertig verschillende apps te downloaden en er komen er dagelijks nog bij. Andriod of Iphone, betaald of gratis, gesponsord of juist helemaal reclamevrij, functioneel of meer gericht op fun. Voorbeelden zijn: de I like Oranje app van Continental, de vertaal app van Remia, en de official EURO 2012 app van Carlsberg. We zijn benieuwd welke app uiteindelijk het meest zal worden gedownload door de Oranjefans.
Update 16 mei:
7. Het scoren van een EK-hit
De Nederlandse artiesten schnabbelen flink bij in aanloop naar het EK. René Froger maakte het nummer "Samen" voor ING en C1000 produceerde het nummer "Geef Oranje vleugels", met Ernst Daniel Smit, Yes-R en Wolter Kroes, die helaas alweer door C1000 van Youtube verwijderd is. Lidl kreeg Wilfred Genee en Johan Derksen zo ver om "Nederland is helemaal oranje" in te 'zingen'.
Vorige week: [Inhaak-dinsdag] Oranjekoorts blijft nog achter, ook bij supermarkten
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!