Amstel Bier introduceert een nieuw design voor alle verpakkingen, zo maakte Adformatie bekend. Het nieuwe design moet 'Een ode aan de rijke geschiedenis van het merk' worden, volgens grootste vriend en merkhouder Heineken. Want Amstel staat sinds jaar en dag voor vriendschap. Zelfs de biljartbal in het logo is een herinnering aan vriendschap, zo lazen we. Een merk dat veel minder vrienden maakte in de kroeg is het verdwenen merk Olm. Dat merk liet een verhaal achter waarin plagiaat, kartelvorming en illegale fusten voorkomen.
Onbegonnen strijd
Het was bij voorbaat al een onbegonnen strijd. Mark Schneider, een voormalig werknemer van Heineken, besloot in 2003 om een nieuw biermerk op te richten. Olm moest het heten, vernoemd naar de M.J. van Olmstraat in Winschoten, waar het merk haar roots had. De missie was drinkers een goedkoop alternatief te geven in de horeca. Een nobel streven, maar wel tegen het zere been van Heineken en andere biermagnaten. Die onvrede werd alleen nog maar groter toen Olm in 2005 bezwaar maakte tegen de kartelvorming van grote brouwers in Nederland.
Plagiaat
Wat volgde was een felle strijd om de tap die veelal in de rechtbank werd uitgevochten. Heineken heeft diverse rechtszaken aangespannen tegen de kleine brouwer, waaronder één vanwege vermeend plagiaat. De etiketten van Olm en Heineken zouden teveel op elkaar lijken. Later beschuldigde Heineken het kleine merk er zelfs van dat Olm illegaal haar fusten zou hebben nagevuld, waardoor Olm haar eigen bier als Heinekenbier zou verkopen. Hiermee zou Olm goedkope fusten hebben geleverd aan cafés die eigenlijk een exclusiviteitscontract hadden met Heineken. De rechter stelde Heineken in het gelijk, waarna Olm de aftocht blies.
Het merk is uiteindelijk op eigen verzoek failliet verklaard.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!