Het grootste infrastructurele project van Nederland wordt uitgevoerd tussen Schiphol, Amsterdam en Almere en betreft het uitbreiden en verbeteren (doorstroming, reistijd en leefbaarheid) van delen van maar liefst vier snelwegen: de A1, A6, A9 en de A10.
Er wordt programmatisch gewerkt, waarbij het werk in vijf onderdelen is opgedeeld. In het online bezoekerscentrum kun je precies zien welke onderdelen dat zijn. Het gigantische werk zal naar verwachting in 2025 afgerond zijn.
Nieuw groen, twee Vondelparken groot
De A9/ Gaasperdammerweg scheidt in Amsterdam Zuidoost de wijk Bijlmer van Gaasperdam. In het kader van de leefbaarheid wordt een tunnel van ongeveer drie kilometer lengte aangelegd. Het is de langste landtunnel van Nederland.
Bovenop de tunnel wordt een park aangelegd om de oude barrière tussen de twee wijken te slechten. In totaal ontstaat hierdoor een nieuwe groen gebied met een oppervlakte van ongeveer twee keer dat van het Vondelpark.
Een mooi perspectief, maar tussen droom en daad ligt de overlast op straat. Voor het zover is veroorzaken de bouwwerkzaamheden regelmatig hinder en overlast. Dat geldt in het bijzonder voor het plaatsen van de damwanden voor de tunnel, heiwerk dat een grote geluidsoverlast veroorzaakt voor omwonenden en bedrijven uit de buurt.
Dynamische omgeving, veel partijen
Omgevingsmanagement en –communicatie wordt in gezamenlijkheid uitgevoerd door Rijkswaterstaat en de aannemerscombinatie IXAS. Rijkswaterstaat heeft daarbij de focus op de publiekscommunicatie, IXAS op de bouwcommunicatie.
Hoe complex deze opgave is bleek wel tijdens een door het Centrum Ondergronds Bouwen georganiseerde workshop afgelopen week. Een dynamische omgeving, zo typeerde Lammert Postma het gebied: 77 nationaliteiten, het grootste ziekenhuis van Nederland, de Amsterdam Arena IKEA en diverse grote kantoren.
Met de grote partijen worden bestuursovereenkomsten gesloten, waarin afspraken worden vastgelegd over bijvoorbeeld bereikbaarheid. Accounthouders houden de naleving in de gaten.
10.000 heipalen en oordoppen voor de buurt
Met een pakket aan maatregelen, variërend van oordoppen, het inzetten van stewards in de wijken, schadevergoedingen en charme-acties (ijsje uitdelen in de zomer, bollen planten in de herfst) tot het regelen van vakanties wordt gewerkt aan draagvlak in de omgeving.
Hoe heftig de overlast van 10.000 heipalen kan worden ervaren blijkt wel uit drie potentieel suïcidale gevallen: bewoners bij wie de stress van de overlast echt escaleerde. Een wel heel bijzondere genomen maatregel richting omgeving is de start vorig jaar van Buurbouw.
Mindfulnesstraining om beter met omgevingsgeluiden om te gaan
Buurbouw richt zich op het bereiken van meerwaarde voor Amsterdamzuidoost door en tijdens de bouw. Want door het project ontstaan er behalve overlast ook kansen.
Zoals een gebouw dat een jaar leeg staat, 24 km bouwhek, heel erg veel kennis, hier en daar wat materiaal, machines, puin, zand en grond, 1.200 bouwvakkers als potentiële klanten, ruimtes om te experimenteren, stageplekken, een stoer decor en nog veel meer.
Iedereen kan met ideeën komen en op de site is te zien wat dat tot nog toe opleverde: van een mindfulnesstraining om beter met omgevingsgeluiden om te gaan tot de ‘Green junkie pilot’-het aanplanten langs de weg van een kamperfoeliesoort die fijnstof opneemt.
Rol van de gemeente is beperkt
Opvallend is de rol van de gemeente Amsterdam bij dit project. Waar bij andere grote infraprojecten zoals Zuidasdok en de Noord Zuidlijn de gemeente direct betrokken is, gebeurt dat in dat geval veel minder.
Net zoals met andere grote partijen is er met de gemeente een bestuursovereenkomst gesloten. Maar de gemeente blijft in de zijlijn en de zichtbare communicatie-inzet vanuit de gemeente is beperkt tot een projectpagina op de gemeente-site. Omdat het hier een aanpassing van het landelijke wegennet is, heeft Rijkswaterstaat de lead.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!